Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Student Vera Thijssen wint Unilever Research Prize 2022

25 november 2022

Op 24 november heeft masterstudent Ecology and Evolution Vera Thijssen een prestigieuze Unilever Research Prize ontvangen voor haar (eerste) masterproject ‘Advancing the mapping of vegetation structure in savannas using Sentinel-1 imagery’. Vera ontwikkelde een nieuwe methode om landschapsbrede variatie in vegetatiehoogte te bepalen op basis van radarsatellietbeelden.

Vera Thijssen

Het ontwikkelen van de nieuwe methode vereiste uitgebreid veldonderzoek in Tanzania onder uitdagende omstandigheden in combinatie met complexe data-analyse. Haar project levert een belangrijke bijdrage aan het begrijpen hoe klimaatverandering de natuur en mensen in heel Afrika zal beïnvloeden. Vera doet nu een tweede onderzoeksproject naar tropische biodiversiteit in Panama.

Andere activiteiten

Naast haar reguliere masteronderzoek volgt Vera het Honours College-programma ‘Leadership: making the difference’ en is ze studentvoorzitter van de opleidingscommissie van de masteropleidingen Biology, Ecology and Evolution, Marine Biology en Biomolecular Sciences. Daarnaast zet ze zich vrijwillig in als groepsleider voor Stichting Het vergeten Kind, waar ze weekenden en vakanties organiseert voor kwetsbare kinderen die niet meer thuis kunnen wonen of in onstabiele thuissituaties verkeren. Ook ontwikkelde ze voor deze organisatie een educatief boek over natuuractiviteiten. Tot slot is Vera persoonlijk begeleider en zorgaanbieder voor het persoonsgebonden budget (PGB) beheer van een persoon met een beperking en tutor voor middelbare scholieren.

Unilever Research Prize

De Unilever Research Prize prijs bestaat uit 2.500 euro en een bijzonder kunstwerk: een lauwerkransschaal. In de klassieke oudheid werd aan overwinnaars een lauwerkrans geschonken. Dit symbool is verwerkt in een schaal die alle winnaars ontvangen. De Unilever Research Prize wordt jaarlijks toegekend aan jonge academici die veelbelovend onderzoek doen binnen de scheikunde, biotechnologie, werktuigbouwkunde, biologie, landbouwwetenschap en de sociale wetenschappen. Belangrijk selectiecriterium is dat het door hen gekozen masterproject een positieve bijdrage levert aan een of meerdere van de Sustainable Development Goals.

Laatst gewijzigd:29 november 2022 14:21