Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

ERC-beurs voor onderzoek naar invloed van streamingdiensten op de muziekindustrie

22 november 2022

Dr. Robert Prey , universitair docent Mediastudies aan de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen, heeft een ERC Starting Grant van €1,5 miljoen toegewezen gekregen. Deze beurs stelt hem in staat om de komende vijf jaar onderzoek te doen naar de manier waarop streaming platforms en social media platforms de de creativiteit, de identiteit en de werkomstandigheden van muzikanten beïnvloeden, en leert hoe de muziekindustrie in het bijzonder en onze cultuur in het algemeen wordt beïnvloed door de ‘platformisering’ van onze maatschappij.

In de afgelopen twee decennia hebben socialemediakanalen en streamingdiensten zoals Spotify de muziekindustrie ingrijpend veranderd. Zo lukte het menig beginnend artiest om een muziekcarrière van de grond te krijgen zonder hulp van een platenmaatschappij. Ook gevestigde artiesten gebruiken de platforms om hun publiek te bereiken. Tijdens de coronapandemie, toen live optreden niet mogelijk was, bleken de online kanalen voor veel artiesten dé manier om hun muziek onder de aandacht te brengen.

Muziek is bepaald niet de enige sector die steeds afhankelijker wordt van platforms. “Tijdens de coronapandemie kregen we onderwijs via Zoom, winkelden we bij Bol of Amazon en bestelden we ons eten via Thuisbezorgd”, zegt Prey. “De pandemie heeft het proces van ‘platformisering’ op allerlei gebieden in ons leven versnelt. Muziek is een ideale lens om deze trend te bestuderen.”

Robert Prey

Onderzoek in drie landen

Prey gaat onderzoeken hoe de online platforms de werkomstandigheden en creativiteit van muzikanten beïnvloeden. Hij richt zich in zijn onderzoek op drie verschillende landen: Nederland, Zuid-Korea en Nigeria, waar verschillende online kanalen populair zijn, en de mate van invloed die deze kanalen op de muzikanten hebben verschillend is.

Prey: “Muziekgenres uit elk van deze landen, zoals de Nederlandse dance, K-pop uit Zuid-Korea en Afrobeats uit Nigeria, zijn uiterst succesvol geweest op Spotify, YouTube en andere wereldwijde platforms voor streaming en sociale media. Tegelijkertijd zijn er grote verschillen tussen de drie landen als het gaat om mate van platformisering en de relatie tussen platforms en de platenindustrie in elk land.”

Inzicht in de invloed van online platforms

Dit maakt het interessant om in te zoomen op de dagelijkse ervaringen van muzikanten in deze drie verschillende landen. Prey gaat hiervoor onder meer interviews afnemen met tientallen muzikanten in elk land. “Die verschillende ervaringen geven nieuwe inzichten in de invloed van online platforms. Dit helpt ons om een beter te begrijpen hoe de muziekindustrie in het bijzonder, maar ook hoe onze cultuur in het algemeen wereldwijd wordt beïnvloed door online platforms.”

Over Robert Prey

Robert Prey promoveerde aan de School of Communication van Simon Fraser University, Canada, op een proefschrift over de politieke economie van muziekstreamingdiensten. Zijn onderzoeksinteresses omvatten creatieve en culturele industrieën, data en samenleving, creatieve arbeid, en sociale- en mediatheorie. Het werk van Prey is gepubliceerd in tal van academische tijdschriften en in verzamelingen. Voor en tussen zijn academische studies door werkte hij bij de radio in Canada en bij multiculturele televisie in Zuid-Korea.
Lees ook Hoe spotify de muziekindustrie beïnvloedt (en daarmee ons luistergedrag)

Over ERC Starting Grant

De European Research Council (ERC) kent de persoonsgebonden Starting Grant van €1,5 miljoen toe aan excellente onderzoekers. Hiermee stimuleert de ERC baanbrekend onderzoek in Europa. Een ERC Starting Grant stelt talentvolle jonge onderzoekers in staat een onderzoeksteam op te zetten en een onafhankelijk onderzoeksproject te starten, en binnen hun vakgebied nieuwe wegen in te slaan.

Laatst gewijzigd:22 november 2022 12:18