Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Beleef de Nacht bij de Rijksuniversiteit Groningen

24 oktober 2022

Op 29 oktober 2022 wordt de achttiende editie van de Nacht van de Nacht georganiseerd, een initiatief van de Natuur- en Milieufederaties. Het doel van de Nacht van de Nacht is om Nederland donkerder en duurzamer te maken. Door heel het land worden activiteiten georganiseerd.

Open huis RUG

Ook de RUG opent haar deuren voor het publiek. In de Bernoulliborg is een uitgebreid programma voor zowel kinderen als volwassenen. Bij goed weer zullen er telescopen buiten staan, maar ook bij slecht weer is er genoeg te beleven.

rondleiding sterrenwacht
In de Blaauw Sterrenwacht worden rondleidingen gegeven

Vanaf 19:00 uur zijn er rondleidingen door de Blaauw sterrenwacht, zowel in het Nederlands als in het Engels. In het mobiel planetarium kunnen bezoekers mee op reis door het universum. Voor de kinderen is er een astronomische knutselhoek.

Lezingen

Daarnaast zijn er een aantal lezingen. Altijd al willen weten waar de sterren ’s nachts zijn, hoe ver weg ze staan en of onze zon ook een ster is? Voor kinderen van 6 t/m 12 jaar oud zal sterrenkundige Jeffrey Bout een lezing geven getiteld 'Sterren in het heelal'. Verder zal sterrenkundige dr. Migo Mueller meer vertellen over de ruimtetelescoop James Webb die afgelopen december de ruimte in is geschoten. Deze lezing zal in het Engels gegeven worden.

Vanaf 19:00 Rondleiding Blaauw Sterrenwacht (elk half uur - EN/NL)
Vanaf 19:00 Planetariumshow (elke drie kwartier - NL)
19:00-19:30 Kinderlezing 'Sterren in het heelal' door Jeffrey Bout (NL)
19:45-20:15 Kinderlezing 'Sterren in het heelal' door Jeffrey Bout (NL)
20:30-21:00 Lezing 'James Webb Space Telescope' door dr. Migo Mueller (EN)
21:30-22:00 Lezing 'James Webb Space Telescope' door dr. Migo Mueller (EN)

Voor de rondleidingen in de Sterrenwacht en de Planetariumshows kunt u zich (gratis) aanmelden via Nacht van de Nacht (Eventbrite). Inschrijven voor de lezingen is niet nodig.

Locatie: Bernoulliborg (Nijenborgh 9, 9747 AG Groningen)
Tijd: 19:00-23:30

kinderen bij mobiel planetarium
Ga mee op reis door het universum in het Mobiel Planetarium