Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Europese prijs voor onderwijsproject gecoördineerd door Science LinX

22 september 2022

Het Erasmus+-project SUSTAIN, waarbij middelbare scholieren worden betrokken bij onderzoek naar duurzame landschappen, is bekroond met een European Innovative Teaching Award 2022. Elf partners uit drie landen (Nederland, Spanje en Cyprus) en de European Science Engagement Association (EUSEA) ontwikkelden lesmodules over biodiversiteit, waterbeheer en vogeltrek. Deze modules zijn gratis beschikbaar voor scholen om te gebruiken. Projectleider Maaike de Heij van Science LinX, Faculty of Science and Engineering, ontvangt de prijs op 25 oktober in Brussel: “Onze modules geven leerlingen kennis die ze in de toekomst kunnen gebruiken, wanneer hun generatie moet beslissen over het behoud van landschappen.”

De European Innovative Teaching Award is in 2021 door de Europese Commissie ingesteld om het werk van docenten en scholen te benadrukken en te belonen, om innovatieve onderwijspraktijken te demonstreren en om de waarde van het Erasmus+-programma voor de Europese samenwerking tussen docenten en de oprichting van de European Education Area aan het licht te brengen. Het thema van de 2022 award was ‘Samen leren, bevorderen van creativiteit en duurzaamheid’.

Dit past goed bij het SUSTAIN-project. Dit project helpt jongeren om actieve en onafhankelijke Europese burgers te worden die kritisch denken en weten hoe ze maatschappelijke relevante problemen – zoals klimaatadaptatie – in hun lokale gemeenschap kunnen oplossen, nu en in de toekomst. De drie lesmodules in SUSTAIN zijn elk gebaseerd op regionale problemen in Nederland (biodiversiteit en voedselwebstructuur in weidelandschappen), Cyprus (illegale vangst en consumptie van zangvogels op migratie) en Spanje (beheer van dalend waterpeil in een meer in Albufeira, nabij Valencia).

Alle lesmodules zijn zo gemaakt dat ze relevant zijn in een bredere context en veldwerk verbinden veldwerk met leren in de klas. Leerlingen gaan op pad om belanghebbenden te interviewen, zoals wetenschappers, natuurbeschermers, lokale politici en gebruikers van het landschap zoals boeren en vissers. Daarnaast doen leerlingen onderzoeksvaardigheden op door natuurlijk en gecultiveerd landschap met elkaar te vergelijken. Aan het eind presenteren leerlingen hun conclusies aan een publiek van medeleerlingen, ouders en belanghebbenden.

De Heij: “Dit project is voortgekomen uit het werk van RUG-hoogleraar Global Flyway Ecology Theunis Piersma. Zijn onderzoek naar de oorzaken van de zorgwekkende achteruitgang van trekvogels in Friesland inspireerde de Nederlandse module.” Mensen gebruiken landschappen voor hun huis, werk of recreatie, maar ook voor het verbouwen van hun voedsel en om andere basisbehoeften te produceren. De centrale vraag in alle modules is hoe burgers in onze moderne gemeenschappen het landschap waarin ze leven kunnen gebruiken zonder de biodiversiteit te vernietigen.

Alle beslissingen die we nemen over het gebruik van landschappen hebben effect op de volgende generatie. Daarom is SUSTAIN in het leven geroepen voor leerlingen van 14-16 jaar. “Het is belangrijk om jongeren te betrekken bij discussies over duurzame landschappen”, zegt De Heij. Alle modules zijn op scholen getest en geëvalueerd. Een impactevaluatie – met behulp van vragenlijsten voor en na de uitvoering van de modules - toonde aan dat de modules een positieve impact hadden. De leerlingen evalueerden de modules positief op de impact van STEM-attitude, kritisch denken, zelfeffectiviteit en bewustzijn van lokale milieukwesties. Ook beoordeelden alle deelnemende docenten de modules positief.

Namens het SUSTAIN-consortium ontvangt Maaike de Heij op 25 oktober in Brussel de European Innovative Teaching Award in de categorie ‘voortgezet onderwijs’ van de Europese Commissie. In deze editie van de Award, hebben in totaal 98 projecten een European Innovative Teaching Award ontvangen. Alle lesmodules die door SUSTAIN zijn gemaakt, zijn beschikbaar in het Engels, Spaans, Nederlands en Cypriotisch via de Sustainable Landscapes website .

Laatst gewijzigd:03 november 2022 08:47