Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Jouke de Vries en Arie Dijkstra spreken op Bevrijdingsfestival

02 mei 2022

Collegevoorzitter Jouke de Vries en hoogleraar Arie Dijkstra houden donderdag 5 mei beiden een toespraak op het Bevrijdingsfestival Groningen. De Vries en Dijkstra maken deel uit van het programma op de Reflect Stage, waar zij zullen spreken over het belang van vrijheid.

Arie Dijkstra
Arie Dijkstra

Arie Dijkstra: Vrijheid is een illusie (14.45-15.15 uur)

De menselijke behoefte aan vrijheid zit diep, heel diep. Dat is geen wetgeving of filosofie, maar psychologie. De psychologie laat zien dat vrijheid vooral een illusie is. Tijdens zijn voordracht ontmaskert Arie Dijkstra, hoogleraar Gezondheidspsychologie aan de RUG, het hardnekkige idee van de vrije wil.

Jouke de Vries
Jouke de Vries

Jouke de Vries: ‘Oorlog, vrijheid en democratie’ (17.30-18.00 uur)

Prof. dr. Jouke de Vries, hoogleraar Bestuurskunde en bestuursvoorzitter van de RUG, reflecteert op drie thema’s: oorlog, vrijheid en democratie. Zijn centrale stelling is dat de democratie na een bevrijding permanent moet worden onderhouden, omdat de democratie altijd met bedreigingen geconfronteerd wordt.

Meer informatie

Laatst gewijzigd:19 mei 2022 13:48
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws

  • 30 juni 2025

    Wetenschap Werkt | RuimBaan voor statushouders

    Statushouders hebben vaak genoeg kennis en kunde maar niet de geschikte diploma’s of praktische handvatten om in Nederland aan een geschikte vaste baan te komen. Bovendien spelen culturele verschillen en verwachtingen een grote rol bij zowel...

  • 17 juni 2025

    Het brein als blokkentoren

    Al decennialang probeert Monicque Lorist, hoogleraar cognitieve neuropsychologie, te ontrafelen hoe het menselijk brein werkt. Wat beïnvloedt ons denken? Wat gebeurt er als we moe zijn, of ouder worden? “Er is nog zo veel wat we niet weten. Vragen...

  • 16 juni 2025

    Wetenschap Werkt | Druk & Dwars

    Nogal wat kinderen vertonen energiek en eigenzinnig gedrag dat niet past bij de eisen van onze samenleving. Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers willen daarom graag handvatten om ermee om te gaan, zonder gelijk het hulpverleningscircuit...