Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Vier RUG-medewerkers koninklijk onderscheiden

26 april 2022
De laureaten met het College van Bestuur van de RUG

Op dinsdag 26 april zijn op voordracht van de RUG drie wetenschappers koninklijk onderscheiden. Mevrouw prof. dr. P. Kleingeld en de heer prof. dr. J.B.T.M. Roerdink zijn benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw en de heer prof. dr. J.H. Garretsen is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Naast deze drie decorandi, die door de RUG zijn voorgedragen, heeft drs. B.H. de Boer, werkzaam bij de universiteitsbibliotheek, vandaag ook een Koninklijke Onderscheiding in ontvangst mogen nemen.

De heer drs. H.J.J. Lenferink, burgemeester van Leiden, en de heer drs. J.J.L.M. Janssen, burgemeester van Zeist, hebben toestemming gegeven om de Koninklijke onderscheiding van respectievelijk prof. dr. P. Kleingeld en prof. dr. J.B.T.M. Roerdink te laten uitreiken in de gemeente Groningen. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Buitensociëteit aan de Meerweg te Haren heeft burgemeester K.F. Schuiling van de gemeente Groningen de versierselen uitgereikt.

Pauline Kleingeld

Pauline Kleingeld, hoogleraar Ethiek en haar geschiedenis aan de faculteit Wijsbegeerte van de RUG, is een van de meest vooraanstaande filosofen van onze tijd. Zij wordt alom geprezen als een eminente topwetenschapper met een innemende persoonlijkheid, een verbindend leider en betrokken bruggenbouwer en een inspirerend rolmodel voor jong en oud. Geïnspireerd door de filosofie van Immanuel Kant, een van de grootste en meest invloedrijke filosofen aller tijden, heeft zij grensverleggende bijdragen geleverd aan een beter, genuanceerder begrip van de idealen van de Verlichting. Haar uitzonderlijke werk is een krachtig pleidooi voor de betekenis en relevantie van Kants denken over menselijke waardigheid, autonomie, vrije wil, wereldburgerschap, moraliteit en redelijkheid en is tegelijkertijd een belangrijke aanzet tot een moderne formulering van Kants ethiek.

Jos Roerdink

Jos Roerdink is hoogleraar Computergrafiek en Visualisatie van de Faculteit Science and Engineering (FSE) van de RUG. Bij zijn benoeming in 1992 tot associate professor bestond de afdeling Computer Science nog maar uit een handjevol studenten en medewerkers. Dankzij zijn inzet en visie is hij erin geslaagd om een internationaal erkend, sterk topinstituut neer te zetten. Als hoogleraar zette hij zowel het vak Informatica als de nieuwe onderzoeksgroep Scientific Visualisization and Computer Graphics op en leidde de geslaagde fusie tussen de onderzoeksinstituten Alilce en het Johann Bernoulli Instituut. Hij wordt dan ook gezien als een belangrijke steunpilaar die boven de partijen stond en juist daardoor informatici kon verenigen en het vakgebied bij elkaar kon brengen en houden.

Harry Garretsen

Harry Garretsen, hoogleraar International Economics & Business aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG en directeur van het expertisecentrum In the LEAD, combineert zijn baanbrekend onderzoek op het raakvlak van internationale, geografische en macro-economie al jaren met grote aandacht voor leiderschap en management. Hij staat bekend als een uitstekende, mens- en maatschappijgerichte wetenschapper en expert, kundige adviseur en toegewijde bestuurder, die zich op effectieve wijze en met zichtbaar plezier inzet voor de verbetering van de kwaliteit en de vernieuwing van de wetenschap. Deze combinatie maakt hem nationaal en internationaal uniek en een groot voorbeeld voor jongere generaties onderzoekers.

Laatst gewijzigd:11 mei 2022 12:01