‘Gepeste kinderen zien sociale relaties door donkere bril’
Kinderen die gepest worden, bekijken sociale relaties negatiever dan kinderen die niet gepest worden, blijkt uit onderzoek van sociologe Sanne Kellij en collega’s. Het onderzoek werd onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Adolescent Research Review.
Zwarte bril
Kellij onderzocht door middel van een zogenaamde systematische review hoe gepeste kinderen aankijken tegen sociale relaties. Ze analyseerde hiervoor 142 eerder uitgevoerde onderzoeken en vond dat kinderen die gepest worden negatiever over sociale relaties denken dan kinderen die niet gepest worden. Kellij: ‘Gepeste kinderen voelen zich sneller afgewezen en hebben het gevoel dat ze niet op hulp van anderen kunnen rekenen. Ook denken ze sneller dat anderen gemene bedoelingen hebben en maken ze zich meer zorgen over negatieve beoordelingen van anderen. Ze zien sociale relaties als het ware door een zwarte bril.’
Twee kanten
Kellij benadrukt dat enige voorzichtigheid geboden is bij het interpreteren van de resultaten van haar onderzoek. Of pesten leidt tot een negatievere kijk op sociale relaties of dat die negatievere kijk juist pesten veroorzaakt, weet ze namelijk nog niet zeker. ‘Het zou kunnen dat pesten ervoor zorgt dat kinderen gevoeliger worden, dat bijvoorbeeld grapjes sneller verkeerd vallen en ongelukjes zoals een duw sneller gezien worden als bewust gemeen gedrag. Het kan ook zo zijn dat kinderen die wat heftiger reageren op een grapje een groter risico lopen om gepest te worden, omdat ze misschien in de ogen van anderen overdreven reageren.’
Serieus nemen
Volgens Kellij is het van groot belang dat de gevoelens van gepeste kinderen serieus genomen worden. ‘Uit onderzoek blijkt dat veel kinderen die aangeven dat ze gepest worden niet als slachtoffer gezien worden door andere kinderen of door leerkrachten. Maar wat telt, is hoe deze kinderen zich voelen. Ik denk dat het belangrijk is kinderen die zeggen dat ze gepest worden serieus te nemen. Ga met ze in gesprek en vraag waarom ze zich zo rot voelen en wat ze zou kunnen helpen. Ga ook met degene die als pester wordt aangegeven in gesprek en probeer begrip te wekken voor hoe het slachtoffer zich voelt.’
Informatie
Sanne Kellij
Kellij, S., Lodder, G.M.A., van den Bedem, N., Güroğlu, B., & Veenstra, D.R. (2022) ‘The Social Cognitions of Victims of Bullying: A Systematic Review’. Adolescent Research Review .
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 08:18 |
Meer nieuws
-
03 september 2025
Katherine Stroebe koninklijk onderscheiden
Op 2 september 2025 is Katherine Stroebe (Duitsland, 1975), voormalig adjunct hoogleraar Sociale Psychologie bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de RUG, koninklijk onderscheiden. Uit handen van burgemeester Roelien Kamminga...
-
02 september 2025
Betrek burgers bij duurzame transities: ‘Top-down-aanpak werkt niet’
Bij duurzame transities gaat het nog te vaak over de kale feiten en cijfers, zegt RUG-wetenschapper Goda Perlaviciute. Ze is eind vorig jaar benoemd als hoogleraar publieke acceptatie van duurzame transities. In haar onderzoek richt Perlaviciute...
-
30 juni 2025
Wetenschap Werkt | RuimBaan voor statushouders
Statushouders hebben vaak genoeg kennis en kunde maar niet de geschikte diploma’s of praktische handvatten om in Nederland aan een geschikte vaste baan te komen. Bovendien spelen culturele verschillen en verwachtingen een grote rol bij zowel...