Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Drie jonge onderzoekers van RUG naar buitenlandse topinstituten met Rubicon-beurs

14 april 2022

Drie veelbelovende, pas gepromoveerde RUG-wetenschappers gaan dankzij het programma Rubicon van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) twee jaar onderzoek doen aan buitenlandse topinstituten. Met Rubicon geeft NWO startende wetenschappers de mogelijkheid internationale onderzoekservaring op te doen als opstap voor een wetenschappelijke carrière.

De gehonoreerde Groningse voorstellen:

Ongeordende paden naar symmetrie

Dr. P. (Pedro) Buzón Rodriguez, Rijksuniversiteit Groningen -> Zwitserland -> Universität Zürich -> 24 maanden

Virussen vormen zonder enige moeite symmetrische structuren—symmetrie wordt spontaan bereikt—zoals bergafwaarts fietsen. De bouwstenen van virussen gaan echter uit van een mengsel van ongeordende volgen om hun symmetrische structuren te vormen.

Het wegspoelen van giftige aggregaten uit de hersenen

H. (Hugo) Helbert, PhD, Rijksuniversiteit Groningen -> Verenigde Staten -> Yale University -> 12 maanden

Het verlies van neurologische functies bij de ziekte van Alzheimer wordt veroorzaakt door aggregaten in de hersenen. Een modificatie van een eiwit, genaamd tau, induceert aggregatie. Daarom willen onderzoekers deze modificatie ongedaan maken om gezonde tau te herstellen en de vorming van giftige aggregaten te voorkomen.

Een verhaal over Newton en Schrödinger: Het ontwerpen van klassieke modellen met kwantummechanica als leidraad

Dr. S. (Selim) Sami, Rijksuniversiteit Groningen -> Verenigde Staten -> Pitzer Theory Center, University of California, Berkeley -> 24 maanden

Moleculaire simulaties kunnen ons begrip van belangrijke biologische en technologische materialen verbeteren. De betrouwbaarheid van deze simulaties wordt echter bepaald door de nauwkeurigheid van de onderliggende moleculaire modellen. De onderzoeker zal een algoritme ontwikkelen dat gedetailleerde modellen zal ontwerpen voor nieuwe moleculen met kwantummechanica als leidraad.

Laatst gewijzigd:05 maart 2024 11:50