Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

UMCG ontvangt ruim 2 miljoen euro voor onderzoek naar psychiatrische en functionele stoornissen

20 december 2021

Psychiatrische en functionele stoornissen behoren tot de meest voorkomende aandoeningen wereldwijd, en hebben een grote persoonlijke en maatschappelijke impact. Vaak komen deze stoornissen samen voor, maar er is tot op heden nog onvoldoende duidelijk wat de oorzaken zijn. Het Amerikaanse National Institute of Mental Health heeft onlangs een subsidie van ruim twee miljoen euro toegekend aan het UMCG om onderzoek te doen naar de oorzaken van deze stoornissen.

Psychiatrische en functionele stoornissen

Psychiatrische stoornissen (bijvoorbeeld depressie en angststoornissen) en functionele stoornissen (bijvoorbeeld fibromyalgie en prikkelbare darmsyndroom) komen vaak samen voor. Tot op heden is niet duidelijk waarom er een verband tussen deze stoornissen is en waarom ze in specifieke families voorkomen. Er is nog weinig onderzoek hiernaar gedaan. In dit onderzoek wordt gekeken naar wat gedeelde en wat unieke risicofactoren zijn voor deze stoornissen.

Lifelines

In het onderzoek zal een multidisciplinair team van onderzoekers de data van ruim 167.000 personen uit de biobank Lifelines bestuderen. Lifelines verzamelt gezondheidsdata van duizenden mensen in Noord-Nederland, zowel van kinderen als ouders en grootouders. Het gebruik van Lifelines geeft unieke mogelijkheden, omdat het uitgebreide data bevat van veel gezondheidsfactoren tijdens een mensenleven. Van aandoeningen, genetisch risico, voeding en stress tot de manier waarop iemand is opgegroeid. “Met deze data van ruim 167.000 mensen kunnen we de wisselwerking tussen veelvoorkomende genetische en omgevingsrisicofactoren bestuderen. Hiermee willen we de oorzaak van psychiatrische en functionele stoornissen in kaart brengen”, vertelt psychiater en hoofdonderzoeker dr. Hanna van Loo.

Nieuwe behandelingen

Met de inzichten van dit onderzoek hopen de onderzoekers uiteindelijk nieuwe behandelingen te ontwikkelen. “Ik zie veel patiënten die last hebben van meerdere stoornissen. Nu moeten we soms lang zoeken naar welke behandeling het beste aansluit bij de patiënt. Door inzicht in de oorzaken te krijgen die ten grondslag liggen aan de stoornissen en de combinatie van verschillende stoornissen, kunnen we volgende stappen zetten in het ontwikkelen van nieuwe behandelingen en patiënten beter helpen”, aldus Hanna van Loo.

Grensverleggende samenwerking

Het project is een samenwerking van het UMCG en onderzoekers van het gerenommeerde Virginia Institute of Psychiatric and Behavioral Genetics, Virginia Commonwealth University. Deze subsidie versterkt een vruchtbare samenwerking die al in 2014 begon. Tijdens een werkbezoek van hoofdonderzoeker Kenneth Kendler aan het UMCG ontstond het idee voor deze studie.

De komende vijf jaar zullen hoofdonderzoekers Hanna van Loo, Robert Schoevers en Kenneth Kendler werken met een multidisciplinair team van onderzoekers van het UMCG en de Virginia Commonwealth University.

Laatst gewijzigd:20 december 2021 12:11