Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Twee RUG-onderzoekers krijgen KNAW Early Career Award

18 november 2021
KNAW Early Career Award

Zowel Tessa Quax als Marthe Walvoort krijgen van de KNAW de Early Career Award. Landelijk reikt de KNAW twaalf van deze awards uit. De prijs is bedoeld voor jonge onderzoekers in Nederland met vernieuwende, originele onderzoeksideeën. Het onderzoek van de winnaars is relevant voor de maatschappij: Tessa Quax is pionier in het effect van virussen op eencellige micro-organismen, en Marthe Walvoort onderzoekt ‘gezonde’ suikers.

Op 14 februari 2022 nemen Quax en Walvoort de prijs, een bedrag van 15.000 euro en een kunstobject, in ontvangst in het Trippenhuis te Amsterdam.

Tessa Quax

Quax is adjunct-hoogleraar Biology of Archaea and Viruses aan het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute. Ze ontvangt de Early Career Award in het domein Natuur- en Technische wetenschappen. Quax is geïntrigeerd door de diversiteit en evolutie van virussen. Ze bestudeert de mechanismen waarmee virussen micro-organismen, genaamd archaea, infecteren. Archaea zijn eencelligen die op de meest uiteenlopende plekken ter wereld voorkomen. Zo groeien ze in hete bronnen, in zoutmeren, en in de menselijke darm. Haar onderzoek draagt bij aan een beter begrip van de rol van virussen in de natuur en van hun effect op de evolutie van eencelligen. Tessa is een pionier op dit gebied en probeert, via haar functies in verschillende internationale vakverenigingen, onderzoekers van virussen van micro-organismen met elkaar te verbinden. Op haar website wordt het onderzoek van Tessa Quax toegelicht.

Marthe Walvoort

Walvoort is adjunct-hoogleraar suikerchemie en suikerbiologie aan het Stratingh Institute for Chemistry. Ze ontvangt de Early Career Award in het domein Natuur- en Technische wetenschappen. Walvoort is een expert op het gebied van suikermoleculen. Met haar team van jonge onderzoekers richt ze haar pijlen op de suikers in moedermelk, om te begrijpen welke van deze suikers bijdragen aan een gezonde ontwikkeling van de baby. Haar innovatieve aanpak leidt tot nieuwe inzichten in de werking van deze ‘gezonde’ suikers. Daarnaast is ze geïntrigeerd door de suikers die ziekteverwekkende bacteriën maken. Door deze in kaart te brengen, draagt Walvoort bij aan de ontwikkeling van een nieuwe strategie om bacteriële infecties te verhinderen. Walvoort vertelt alles over haar onderzoek naar ‘gezonde’ suikers in haar podcast.

Schroef in kunstobject

De winnaars komen uit de volle breedte van de wetenschap en zijn gekozen in vier KNAW-wetenschapsdomeinen: geesteswetenschappen, gedrags-, maatschappij- en rechtswetenschappen, natuur- en technische wetenschappen en medische, medisch-biologische en gezondheidswetenschappen. Per domein zijn er drie winnaars. De KNAW Early Career Award bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro en een kunstobject van Laura Klinkenberg. Dit is een messing schroef met een ‘twist’, een twist die zowel in de wetenschap als in de kunst nodig is om tot nieuwe ideeën te komen.

Laatst gewijzigd:18 november 2021 12:06