Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Katherine Stroebe benoemd tot adjunct hoogleraar Sociale Psychologie

09 november 2021
Katherine Stroebe

Met ingang van 1 oktober is Katherine Stroebe benoemd tot adjunct hoogleraar Sociale Psychologie. Zij bekleedt de leerstoel 'Sociale Psychologie van rechtvaardigheid en veerkracht'. Katherine vindt het belangrijk om wetenschappelijk onderzoek, beleid en toepassing te combineren en zal met de leerstoel streven naar het overbruggen van de kloof tussen wetenschap en beleid/toepassing in zowel onderzoek als onderwijs.

Katherine's onderzoek richt zich op de reacties van mensen op individuele en collectieve rechtsschendingen en de mate waarin die reacties veerkracht versterken in plaats van kwetsbaarheid. Schendingen van collectieve rechtvaardigheid, zoals gediscrimineerd worden of het slachtoffer zijn van door de mens veroorzaakte aardbevingen, hebben Katherine altijd gefascineerd. Dergelijke schendingen kunnen conflictgericht gedrag uitlokken: protesten, demonstraties en zelfs oorlogen. "Ik ben geïnteresseerd in wat mensen weerhoudt van conflict-georiënteerd gedrag, wanneer mensen inactief lijken te reageren op onrecht. Is dat echt het geval of zijn ze bezig met ander gedrag dat we nog niet hebben bestudeerd?" Ze voegt eraan toe: "Het antwoord op deze vraag is ja, dat blijkt al uit mijn onderzoek". Bovendien bestudeert Katherine de langetermijnimpact van ervaringen van (chronisch) collectief onrecht. "In de context van de gaswinning in Groningen zien we dat mensen objectief gezien vergelijkbare ervaringen kunnen hebben (bijv. reg. schade aan hun huis), maar toch verschillen in hoe veerkrachtig ze zijn. Ik ben geïnteresseerd in wat mensen in de loop van de tijd meer of minder weerbaar maakt tegen collectief onrecht".

Katherine promoveerde in 2009 aan de Universiteit Leiden. Sindsdien is zij werkzaam bij de afdeling Sociale Psychologie van de RUG. Vanaf 2016 heeft Katherine leiding gegeven aan een grootschalig onderzoek naar de psychosociale impact van de gaswinning in Groningen. Katherine is tevens directeur van het te openen Expertise Centre Social Sciences Health and Well-being, coördinator van de resilience track van de Aletta Jacobs School of Public Health en Aletta contactpersoon binnen GMW.

Laatst gewijzigd:09 november 2021 10:36