Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Student Carlijn van Beek wint KNCV Golden Master award

21 oktober 2021
Carlijn van Beek, scheikunde-masterstudent

Carlijn van Beek heeft voor haar masteronderzoek de Golden Master Award 2021 gewonnen. Zij studeert de master scheikunde aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). De prijs wordt sinds 2009 toegekend door de KNCV, Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging, en bestaat uit een oorkonde en €1000,-. Carlijn ontving haar prijs op de landelijke Avond van de Chemie.

Zij nam het in de finale op tegen twee andere masterstudenten: Stef Jansen van de Universiteit Eindhoven, en Hannah Weijgertze van de Universiteit Utrecht.

.

Sneller complexe molecule voor onder meer geneesmiddelen

Carlijns onderzoek is getiteld 'Towards Introducing a High Level of Complexity by Combining Asymmetric Allylic Alkylation and Cyclisation'. In dit onderzoek heeft Carlijn twee methodes gecombineerd voor het maken van moleculen met veel chirale centra. Normaliter is het maken hiervan tijdrovend maar via Carlijns methode zijn nog slechts twee stappen nodig om deze op een gecontroleerde manier te maken. Zo is er snel en makkelijk toegang tot zeer complexe moleculen met meerdere chirale centra en die zijn relevant voor geneesmiddelen, natuurproductsynthese en katalyse-toepassingen.

KNCV-prijzen

De KNCV is de Nederlandse beroepsvereniging voor chemici, life scientists en procestechnologen en bestaat al sinds 1903. De circa 8500 leden zijn werkzaam in het bedrijfsleven, onderwijs en overheid.
Eén van de doelen van de KNCV is om jong, chemisch talent te ontdekken en aan te moedigen om een bijdrage te leveren aan de wereld van morgen. Dat doet zij onder meer door het uitreiken van prijzen als de KNCV Golden Master Award en de Gouden Medaille.

Laatst gewijzigd:25 oktober 2021 16:54