Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Diversiteitsprijs voor Marian Joëls

26 augustus 2021

Prof.dr. Marian Joëls heeft de ALBA-FKNE Diversity Prize 2021 ontvangen voor haar inzet om gendergelijkheid in hersenonderzoek te bevorderen. De prijs wordt uitgereikt aan een wetenschapper of een groep wetenschappers die een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan het bevorderen van diversiteit in de hersenwetenschappen. De prijs wordt toegekend door het ALBA Network in samenwerking met het FENS-Kavli Network of Excellence (FKNE), met steun van het FENS CHET (Committee of Higher Education and Training of the Federation of European Neuroscience Societies). Joëls is hoogleraar Neurobiologie van Omgevingsfactoren aan de Rijksuniversiteit Groningen en decaan van de Faculteit Medische Wetenschappen.

Prof. Joëls heeft de prijs en een bedrag van € 2.000 ontvangen voor haar niet aflatende inzet voor gendergelijkheid in de neurowetenschappen. Ze heeft onder andere netwerken en cursussen voor vrouwelijke wetenschappers opgezet en geleid ter bevordering van mentoring en gemeenschapsvorming. Daarnaast was ze een van de initiatiefnemers van de MacGillavry Fellowship aan de Universiteit van Amsterdam die tot doel heeft getalenteerde vrouwelijke wetenschappers aan te trekken. Ze heeft een leidende rol gehad in de training en mentoring van jonge wetenschappers met verschillende achtergronden en bij het creëren van kansen om jonge wetenschappers bij wetenschapsbeleid en maatschappelijke activiteiten te betrekken. Van 2012 tot 2014 was prof. Joëls de eerste vrouwelijke president van FENS. Prof. Joëls heeft altijd benadrukt hoe noodzakelijk diversiteit in wetenschappelijke organisaties is: “Als organisaties zoals universiteiten optimaal willen functioneren, dan is diversiteit niet alleen maar leuk om erbij te doen, maar een absolute must. Door ruimte te bieden aan diverse opvattingen kunnen organisaties zich beter aanpassen aan de steeds veranderende academische wereld.”

Dr. Laura Andreae (King’s College London), FENS-Kavli Scholar en nieuwgekozen voorzitter van het ALBA Network: “Het idee achter deze prijs is niet alleen om fantastische bijdragen aan het bevorderen van diversiteit onder de aandacht te brengen, maar ook om de hele gemeenschap te inspireren en ons allemaal eraan te herinneren dat we via al onze acties verandering tot stand kunnen brengen.” “We streven naar diversiteit in de neurowetenschappen zodat de wereld kan profiteren van de talenten en ideeën van iedereen, ongeacht achtergrond of identiteit, en om iedereen de kans te geven deel te nemen aan het spannende proces om te begrijpen hoe het brein werkt”, aldus dr. Andrew Lin (University of Sheffield), FENS-Kavli Scholar en voorzitter van de ALBA-FKNE Diversity Prize Committee. “Prof. Joëls heeft zich vele jaren onvermoeibaar ingezet om vrouwen in de neurowetenschappen naar voren te schuiven, bijvoorbeeld door de ongelijke verdeling tussen mannelijke en vrouwelijke sprekers op het FENS Forum aan te pakken en zich hard te maken voor evenwichtigere genderverhoudingen bij benoemingen voor leiderschapsfuncties.”

Het ALBA Network heeft tot doel gelijkheid en diversiteit in de hersenwetenschappen te bevorderen. Het FENS-Kavli Network of Excellence (FKNE) is een zelforganiserend en multidisciplinair netwerk dat bestaat uit dertig onafhankelijke, uitmuntende Europese neurowetenschappers die zich aan het begin of halverwege hun carrière bevinden.

Laatst gewijzigd:02 september 2021 09:34