Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

De Academische Werkplaats Ernstige Meervoudige Beperkingen: Bijdragen aan een waardevol leven

22 juni 2021

Mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperking (EMB) zijn sterk afhankelijk van de ondersteuning van anderen. De Academische Werkplaats EMB heeft tot doel om samen bij te dragen aan de kwaliteit van leven van mensen met EMB en hun naasten. Onlangs verscheen het boek ‘Programma Perspectief: Een avontuurlijk programma voor avontuurlijke zorgprofessionals’.

Van elkaar leren

In Nederland hebben ongeveer 13.000 mensen een (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperking. Mensen met EMB hebben een combinatie van een (zeer) ernstige verstandelijke en motorische beperking. Ook hebben ze vaak last zintuigelijke problemen en gezondheidsproblemen, zoals epilepsie en voedingsproblemen.

De Academische Werkplaats EMB – een samenwerkingsverband van de basiseenheid orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen, zorggroep ‘s Heeren Loo, de Hanzehogeschool Groningen en Koninklijke Visio – heeft tot doel om de kwaliteit van bestaan van kinderen en volwassenen met een (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperking (EMB) en hun gezinnen te verbeteren.

Kenmerkend voor de Academische Werkplaats EMB is de nauwe samenwerking tussen de wetenschap en de praktijk. Coördinator en hoogleraar orthopedagogiek Annette van der Putten: “Door de samenwerking tussen onderzoekers, zorginstellingen en ouders en andere naasten laat het onderzoek zich leiden door problemen en vragen uit de dagelijkse praktijk. Je krijgt een wisselwerking: resultaten uit het onderzoek vinden eerder hun weg naar de praktijk en hiaten in kennis en vragen uit de praktijk worden sneller onderwerp van onderzoek.”

Programma Perspectief voor zorgprofessionals

Onlangs bracht de Academische Werkplaats EMB het boek ‘Programma Perspectief: Een avontuurlijk programma voor avontuurlijke zorgprofessionals’ uit. Het boek geeft handvatten voor zorgprofessionals die met mensen met EMB te maken hebben. Uitgangspunt van de auteurs, Petra Poppes, Annette van der Putten en Carla Vlaskamp, is dat mensen met EMB net als anderen recht op een zo optimaal mogelijke ontplooiing en regie op het eigen leven hebben.

Annette van der Putten:“Mensen met EMB hebben natuurlijk beperkingen, maar ze hebben ook mogelijkheden. Ze hebben recht op leven, op activering, op eigen regie en op ontwikkeling, hoe minimaal de mogelijkheden ook mogen zijn.”

Meer

Laatst gewijzigd:22 juni 2021 13:38