Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Meester in van de nood een deugd maken

10 mei 2021
Bas Krijgsman
Bas Krijgsman

Door corona kelderde de omzet tot praktisch nul. Maar dankzij corona kon Bas Krijgsman zijn bedrijf EventInsight ook weer redden. Alumnus rechten Krijgsman, als puber opgepakt voor hacken, blijkt een meester in van de nood een deugd maken.

Een half miljoen euro per maand bedraagt de omzet nu. Tien keer zoveel als vlak voor corona. Het gaat crescendo bij EventInsight. De firma, in 2017 opgericht door Bas Krijgsman en Ruben Haring, alumnus technische bedrijfskunde, is begonnen aan een opmars over de wereld, met nieuwe klanten in Canada, Singapore, Australië en Nieuw-Zeeland. De crew telt ondertussen 35 mannen en vrouwen, er zijn doorlopend vacatures.

Fictieve schouwburg

Het is te danken aan Let's get digital. Noem het een fictieve schouwburg waarin grote evenementen die door corona onmogelijk zijn, digitaal plaatsvinden. Met een heuse balieontvangst, mogelijkheid te laat te komen of te socializen met bekenden. 'Zelfs voor naar de wc gaan is een knop', zegt Krijgsman. De software is opgenomen in het MartiniPlaza in Stad. Native speakers uit Engeland, Amerika en Duitsland zijn ingezet om de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen. Een licentie geeft recht op het gebruik van de digitale schouwburg voor één evenement, met ondersteuning. Muziekfestival Eurosonic Noorderslag verliep helemaal via EventInsight, en straks in mei het persgedeelte van het Eurovisie Songfestival ook. Krijgsman verklapt dat intern trots de namen worden gedeeld van beroemdheden die aan een digitaal event hebben deelgenomen.

Jay-Way op Eurosonic Noorderslag 2021 (Foto Jorrit van de Kolk)
Jay-Way op Eurosonic Noorderslag 2021 (Foto Jorrit van de Kolk)

Van taakstraf naar starter

Let's get digital ontsproot aan het brein van Bas zelf. Om het idee uit te werken trok het hele team zich - met partners, honden en zelfs een baby - voorjaar 2020 in quarantaine terug in Drenthe. EventInsight verkocht op dat moment een evenementen-app, waarmee gelijkgestemde onbekenden elkaar - via filters en feeds - kunnen treffen op bijvoorbeeld congressen en symposia. Buikpijn had Krijgsman niet toen de handel in die app, ook wel omschreven als de zakelijke Tinder, compleet stilviel door Covid-19. Integendeel. 'Geef de situatie niet de schuld. Kijk wat je zelf anders kunt doen.' Hij bracht dat motto al vaker in de praktijk. Toen hij als jonge computerfreak aan het hacken was geslagen en hij een voorwaardelijke taakstraf kreeg, besloot hij met zijn talenten geen mensen meer te sarren, maar een business te starten. Een paar jaar later hoopte Krijgsman de wereld te veroveren met een digitale almanak die hij voor Vindicat had ontworpen. Een ton aan crowdfunding spoelde door het afvoerputje, want de wereld zat helemaal niet op dat product te wachten. Krijgsman leerde: Voortaan eerst marktonderzoek doen.

Avontuur

Met een eigen reservepotje, overgehouden aan een handeltje in persoonsgegevens, ging EventInsight van start. Krijgsman is technisch directeur en ios-developer in het driekoppige managementteam. Een directeur zonder directeurslook. Met dure auto's en deftige kleren heeft hij niks. 'We verdienen ook geen overdreven salarissen en we keren onszelf niks uit. We vinden dit avontuur gewoon heel mooi en willen de ruimte houden om te groeien. Ik investeer liever in nieuwe projecten en de beste mensen, dan dat ik ga cashen.’

Dit artikel verscheen onlangs in ons alumnimagazine Broerstraat 5. Tekst Ellis Ellenbroek.

Laatst gewijzigd:10 mei 2021 16:23
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws

  • 22 april 2025

    Impact | Online advies over het demonstratierecht

    De komende weken introduceren de genomineerden voor de Ben Feringa Impact Award 2025 zichzelf en hun impactvolle onderzoek of project. Deze week: Noor Swart en Berend Roorda, genomineerd in de categorie 'onderzoeker,' voor hun online intiatief...

  • 22 april 2025

    Hoe wapen je je tegen de macht van Big Tech?

    Hoe kunnen we met zijn allen minder afhankelijk worden van Big Tech? Een actuele en prangende vraag die ook binnen de RUG speelt. Recent ging er een petitie rond van een groep stafleden die ervoor pleiten dat de RUG zich losmaakt van Google en...

  • 15 april 2025

    Faculteit Rechtsgeleerdheid lanceert podcast Recht op Nieuws

    De Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen lanceert op 16 april 2025 de eerste aflevering van diens podcast Recht op Nieuws. Het thema van de eerste aflevering is: ‘Kan de overheid straks zomaar organisaties verbieden?’