Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Werken aan schone, slimme en circulaire chemieproducten

22 april 2021

Met de viering van haar vijfjarig bestaan gaat het Advanced Research Center Chemical Building Blocks Consortium (ARC CBBC) een nieuwe fase in. Onder leiding van RUG-hoogleraar en Nobelprijswinnaar Ben Feringa en Spinozaprijswinnaar Bert Weckhuysen werkt een toenemend aantal universiteiten, bedrijven en de overheid de komende jaren samen verder aan impactvolle oplossingen om de ecologische voetafdruk van de chemische industrie te verkleinen. Met behulp van excellente wetenschap, het opleiden van talentvolle onderzoekers en de ontwikkeling en het gebruik van unieke meetinstrumenten willen zij de samenleving voorzien van schone, slimme en circulair gemaakte producten.

Impactvolle innovatie

Tijdens het jubileumsymposium ‘Reinventing Chemistry Together’, stonden 21 april diverse vooraanstaande sprekers uit de industrie, overheid en academische wereld op het podium. Met voorbeelden uit hun onderzoeksprojectenbinnen ARC CBBC, illustreerden een aantal talentvolle onderzoekers de wijze waarop ze invulling geven aan hun gezamenlijke ambitie om klimaatverandering en duurzaamheidsuitdagingen aan te pakken. In drie ARC CBBC-labs werken de PhD-kandidaten van verschillende universiteiten, samen met onderzoekers van AkzoNobel, BASF, Nouryon en Shell, aan onderzoek op het gebied van materialen, coatings en energiedragers. Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat, nam hun gezamenlijke belofte voor een duurzame toekomst in ontvangst.

Prof. dr. Ben Feringa: “We hebben nu meer dan een eeuw ervaring met chemie, en hebben daarin geleerd hoe je nieuwe producten kunt bedenken, zoals nieuwe brandstoffen, kunststoffen en medicijnen. Nu is de uitdaging hoe we al die producten en materialen van onze moderne maatschappij energiezuiniger kunnen maken, en met de inzet van groen opgewekte elektriciteit gaan produceren. Voorwaarde is wel dat materialen te recyclen zijn en we slimme functionaliteiten kunnen toevoegen. Hoe mooi zou het zijn als bijvoorbeeld een raam of je auto zichzelf kan reinigen door deze te voorzien van een slimme coating.”

Laatst gewijzigd:28 maart 2023 12:24