Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Een emotioneel veeleisende baan. Wat doet dat met je?

30 maart 2021

Een winkelmedewerker die vriendelijk moet blijven tegen klanten, een rechter die neutraal moet blijven of een agent die hun emoties onder controle moet houden in een dreigende situatie. Sommige banen vragen niet alleen om vakkennis, maar vragen ook veel op emotioneel vlak. Wat doet dat eigenlijk met de emoties van de werknemers zelf? Nieuw onderzoek toont aan dat deze werknemers op de lange termijn hun geluk en tevredenheid verliezen. Susan Reh, Cornelia Wieck en Susanne Scheibe publiceerden hier onlangs een artikel over in the Journal of Applied Psychology.

Over de korte termijn effecten van emotioneel veeleisende banen weten we al het een en ander. Eerder onderzoek liet zien dat medewerkers het zwaar vinden om een baan te hebben waarin zij emoties moeten tonen die zij niet oprecht voelen. Tegelijkertijd kunnen werknemers door hun baan beter leren omgaan met hun emoties.

Reh, Wieck en Scheibe hebben nu ook naar de lange termijn effecten gekeken. Zij combineerden hiervoor gegevens uit twee datasets: welzijnsdata van meer dan 2400 werknemers die over een periode van tien jaar is verzameld en informatie over de emotionele aard van banen uit een grote databank van beroepen. Op de lange termijn ervaren werknemers met een emotioneel veeleisende baan niet meer boosheid, angst of stress, maar nemen hun werktevredenheid en geluk af.

Kortom: werknemers in banen die hen emotioneel veel belasten verliezen naar verloop van tijd hun enthousiasme voor hun werk. Volgens de onderzoekers ligt er voor leidinggevenden en organisaties een uitdaging om ervoor te zorgen juist deze werknemers tevreden en gelukkig blijven in hun baan.

Laatst gewijzigd:26 juli 2021 09:35
View this page in: English

Meer nieuws