Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Ocean Grazer en Ivy One winnaars van 1e Ben Feringa Impact Award

RUG zet schone energie en medische hulpmiddelen in de spotlight
09 november 2020

De Rijksuniversiteit Groningen heeft begin 2020 de Ben Feringa Impact Award ingesteld om bijzondere prestaties van onderzoekers en studenten op het gebied van kennisbenutting te onderscheiden. Kennisbenutting is de verbinding tussen de academische wereld van de RUG en de maatschappij. De prijs wordt uitgereikt in twee categorieën: studenten en wetenschappers. Het winnende project in de categorie onderzoekers is ‘Ocean Grazer’ van Wout Prins, Antonis Vakis en Bayu Jayawardhana. Het winnende project in de categorie studenten is ‘Ivy One’ van Niels Wijermans.

Kennisbenutting, ook wel valorisatie genoemd, wordt steeds meer gezien als een samenwerking tussen wetenschappers en partners van buiten de universiteit bij het vergaren van kennis en het verbeteren van de professionele en maatschappelijke praktijk. Het doel van de Ben Feringa Impact Award is het waarderen van de activiteiten van wetenschappers en het tonen van de link tussen de RUG en haar maatschappelijke omgeving. De naar de Groningse Nobelprijswinnaar van 2016 vernoemde Award wordt uitgereikt aan projecten met een aantoonbare maatschappelijke impact, in twee categorieën: wetenschappers en studenten. Per categorie is er 1 prijswinnaar en 1 eervolle vermelding. De prijs bestaat uit een geldbedrag, waarbij het Ubbo Emmius Fonds de studentenprijs financiert.

Winnende projecten op gebied van Science en Engineering

Eerder dit jaar heeft de selectiecommissie (unaniem) twee winnaars en twee eervolle vermeldingen uitgekozen. Door de coronacrisis moesten de bekendmaking en uitreiking worden uitgesteld tot dit najaar.

Het winnende project in de categorie onderzoekers is de ‘Ocean Grazer’ van Wout Prins, Antonis Vakis en Bayu Jayawardhana van de Faculty of Science and Engineering. De Ocean Grazer oogst hernieuwbare energie uit zeegolven en integreert dit met een modulaire oplossing voor grootschalige opslag van elektriciteit die wordt opgewekt door windturbines en drijvende zonneparken op zee. Hierdoor kan onder alle weersomstandigheden schone energie worden geleverd. Het mechanisme is gebaseerd op de technologie van een waterkrachtcentrale, een technologie die zich al meer dan een eeuw bewezen heeft als zeer betrouwbaar en efficiënt. Het product wordt ontwikkeld door het gelijknamige bedrijf ‘Ocean Grazer’ dat binnenkort het eerste prototype zal plaatsen in de Eemshaven.

Het winnende project in de categorie studenten is ‘Ivy One’ van Niels Weijermars van de Faculty of Science and Engineering. Hij ontwikkelde een hulpmiddel waarmee patiënten niet langer met een infuuspaal door gangen hoeven te lopen, drempels over te steken en zichzelf in drukke liften te worstelen. De Ivy One door Ivy Medical kan als schoudertas worden gedragen en biedt een hoog draagcomfort en optimale flexibiliteit tijdens infuustherapie. Dit resulteert in bewegingsvrijheid voor patiënten en minder werkdruk voor het verplegend personeel.

Eervolle vermeldingen

De eervolle vermelding in de categorie onderzoekers is voor de oratie ‘Van zuilen naar bubbels: over de toekomst van consensusbestuur in een geglobaliseerde samenleving’ van Caspar van den Berg van RUG/Campus Fryslân.

De eervolle vermelding in de categorie studenten is gegaan naar het project ‘Gedragskundige contra-expertise in strafzaken’ van Cleo Huisman, Kim de Wildt, Marjorie Drees, Sanne Rodenboog, Maud Olde Keizer, Jolanda de Jong, Pim van Tongeren van de Faculteit Rechtsgeleerdheid.

Wetenschapsquiz

Rector Magnificus Cisca Wijmenga is verheugd: “Met deze prachtige awardwinnaars laten we zien dat we onze wetenschappelijke onderzoeken echt toepasbaar maken op verschillende plekken in de maatschappij.”
De winnaars van de Ben Feringa Impact Award krijgen een rol tijdens de eerste Groninger Wetenschapsquiz op donderdag 18 februari 2021.

De volgende ronde van de Feringa Impact Award gaat van start in het najaar 2021.

Laatst gewijzigd:18 november 2020 18:28