Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Dr. Joost Heutink benoemd tot Bijzonder Hoogleraar

11 november 2020
Joost Heutink

Per 1 november is Dr. Joost Heutink benoemd als bijzonder hoogleraar aan de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. De leerstoel “Visuele stoornissen bij niet-aangeboren hersenletsel” is tot stand gekomen in samenwerking met Visio, een expertisecentrum voor mensen met visuele stoornissen.

Doel leerstoel “Visuele stoornissen bij NAH”
De leerstoel “Visuele stoornissen bij niet-aangeboren hersenletsel” is in het leven geroepen omdat bij Visio een toename werd gezien van cliënten die ernstige problemen ervaren met de visuele waarneming vanwege een hersenaandoening. Heutink begeeft zich al ruim tien jaar op het snijvlak van wetenschap en zorg met betrekking tot deze problematiek. Hij licht toe welke uitdagingen het belang van deze leerstoel onderstrepen: “Bekend is dat visuele problemen ten gevolge van niet-aangeboren hersenletsel (NAH) niet in alle gevallen (tijdig) wordt onderkend. Ontwikkeling van meer kennis over stoornissen in de visuele waarneming bij verworven hersenaandoeningen heeft tot doel om deze stoornissen beter te begrijpen en te verklaren. Deze kennis zal vervolgens helpen om betere methoden voor diagnostiek en revalidatie te ontwikkelen, om zo mensen met een visuele beperking nog beter te kunnen ondersteunen.”

De Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen is bijzonder blij met de benoeming van Heutink. Decaan Kees Aarts: "Door deze nieuwe rol voor Joost Heutink wordt de band van ons neuropsychologisch onderzoek met de klinische praktijk verder versterkt. We zijn erg blij dat we op deze manier de samenwerking met Koninklijke Visio kunnen voortzetten en intensiveren."

De Raad van Bestuur van Visio is ook enthousiast over de samenwerking: “Dit is een mooie ontwikkeling om de kennis en expertise over dit onderwerp uit te breiden en te versterken. Met deze leerstoel hoopt Visio ook bij te dragen aan het vergroten van de participatie van mensen met niet-aangeboren hersenletsel.”, aldus Margreeth Kasper de Kroon, voorzitter Raad van Bestuur Visio.

De leerstoel wordt financieel ondersteund door Stichting Novum. Novum zet zich in voor het financieel ondersteunen van projecten en programma’s die bijdragen aan het welzijn van slechtziende en blinde mensen in binnen- en buitenland.

Over Joost Heutink
Joost Heutink heeft psychologie gestudeerd aan de RUG. Daarna werkte hij gedurende twee jaar als onderzoeker in onder andere Cambridge (UK) en Turku (Finland). In 2007 promoveerde hij aan de Rijksuniversiteit Groningen op het onderwerp Visuele informatieverwerking.

Sinds 2004 werkt Heutink bij Visio als (gezondheidszorg)psycholoog en vanaf 2017 als directeur Kennis, Expertise & Innovatie (KEI). Naast zijn functie bij Visio is hij als universitair hoofddocent verbonden aan de basiseenheid Klinische en Ontwikkelingsneuropsychologie van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de RUG. Hier geeft hij onderwijs aan studenten psychologie en doet hij onderzoek op het gebied van diagnostiek en revalidatie van visuele perceptiestoornissen ten gevolge van hersenaandoeningen. Ook begeleidt hij verschillende promovendi als (co)promotor.

prof. dr. J.H.C. (Joost) Heutink
Voornaam