Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Dr. Bose, dr. Raffa en prof. dr. Picchioni partners in EU Horizon 2020 FET Open Program consortium

13 oktober 2020

Dr. Ranjita K. Bose, dr. Patrizio Raffa en prof. dr. Francesco Picchioni van het Engineering and Technology Institute Groningen (ENTEG) zijn partners in een consortium dat een European research council FET-Open 2018-2020 subsidie heeft ontvangen. Het ‘ 5DNanoPrinting ' consortium heeft een subsidie van 3,58 miljoen euro ontvangen, waarvan de toewijzing aan de RUG 547.000 euro bedraagt. Het doel van het project is om innovatieve slimme materialen en nieuwe fabricagemethoden voor micro- en nano-apparaten te ontwikkelen. Het Italian Institute of Technology is coördinator.

Het project genaamd ‘Functional & Dynamic 3D Nano-MicroDevices by Direct Multi-Photon Lithography’ heeft tot doel snelle en goedkope functionele 3D Nano-MicroDevices (NEMS/MEMS) te ontwikkelen. MEMS, Micro ElectroMechanical Systems, zijn microscopisch kleine apparaten met bewegende delen die in staat zijn om een specifieke taak uit te voeren. Ze kunnen worden gebruikt in vele gebieden, zoals consumentenelektronica, automotive en gezondheidszorg. De aanpak streeft ernaar een nieuwe gouden standaard te worden voor micro- en nanotechnologieën, vergelijkbaar met hoe 3D-printen een hoeksteen is geworden van productietechnologieën in het afgelopen decennium.

Nieuwe polymeren

Het RUG-team van onderzoekers zal nieuwe polymeren ontwikkelen die gebruikt zullen worden om gradiëntstructuren te maken met verschillende mechanische eigenschappen en crosslinking. Het gehele consortium omvat academische en industriële partners uit Italië, Oostenrijk, Ierland en Nederland. De partners brengen expertise in scheikunde, materiaalkunde, natuurkunde en engineering.

FET Open

FET Open ondersteunt de vroege stadia van wetenschappelijk en technologisch onderzoek en innovatie rond nieuwe ideeën voor nieuwe toekomstige technologieën.

MEMS
Laatst gewijzigd:13 oktober 2020 13:10