Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Ben jij verantwoordelijk voor je daden als je dronken bent? (online college)

Videocollege Han Thomas Adriaenssen bij Universiteit van Nederland
25 juni 2020

Je bent een avondje wezen stappen en hebt net een paar glazen teveel op. Met vlagen kun je kleine fragmenten van de avond nog herinneren, maar voor het grootste gedeelte is je geheugen een grote waas. Wellicht word je nog wel aangesproken op je gedrag. Heel gênant en hoogstwaarschijnlijk zul jij antwoorden dat je gedronken had en niet helemaal jezelf was. En misschien is dat helemaal niet zo'n gek antwoord. Filosoof John Locke dacht hier in de 17e eeuw al over na. Hij stelde dat jouw persoonlijke identiteit samenhangt met de herinneringen en ervaringen die jij met je meedraagt. Als jij deze avond niet kunt herinneren, ben jij dan wel dezelfde persoon als de volgende ochtend? Filosoof Han Thomas Adriaenssen vertelt hierover.

Universiteit van Nederland

Bij de Universiteit van Nederland delen inspirerende wetenschappers via korte colleges interessante en nieuwe inzichten uit hun vakgebied. In verschillende formats brengen zij voor een jong en breed publiek wetenschap tot leven door wekelijks een prikkelende vraag te beantwoorden. Van donkere materie tot verliefdheid bij dieren: alles komt voorbij.

Eerdere colleges RUG-onderzoekers

Laatst gewijzigd:29 juni 2020 09:30