Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Videocollege Hedderik van Rijn bij Universiteit van Nederland

03 februari 2020

Waarom duren ongemakkelijke momenten zo lang? Prof. Hedderik van Rijn vertelt in onderstaand online videocollege van de Universiteit van Nederland over zijn onderzoek naar tijdsbesef.

Je herkent het vast wel: je bent op een leuk feestje en tot je schrik is het ineens twee uur ’s nachts. De tijd lijkt wel voorbij gevlogen…. Hoewel de klok zelf niet sneller tikt, lijkt zo'n avondje uit vaak in een mum van tijd voorbij te zijn, terwijl een saai moment juist eindeloos duurt. Hedderik van Rijn doet onderzoek naar tijdsbesef en vertelt in dit college waarom saaie dingen vaak in slowmotion afgespeeld lijken te worden en een gezellig feestje juist voorbij vliegt.

Universiteit van Nederland

Bij de Universiteit van Nederland delen inspirerende wetenschappers via korte colleges interessante en nieuwe inzichten uit hun vakgebied. In verschillende formats brengen zij voor een jong en breed publiek wetenschap tot leven door wekelijks een prikkelende vraag te beantwoorden. Van donkere materie tot verliefdheid bij dieren: alles komt voorbij.

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:18