Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Prof. Onck partner in ENW-GROOT-project van 2,7 miljoen euro

12 mei 2020

Prof. dr. Patrick Onck van het Zernike Institute for Advanced Materials (ZIAM) is partner in een ENW-GROOT-project van NWO. Het consortium ontvangt 2,7 miljoen euro voor het project ‘Guardians of Protein Disorder’. Prof. dr. Onck werkt in dit consortium samen met vier partners van ERIBA, UMCG en TU Delft. Prof. dr. Veenhoff van ERIBA (European Institute for the Biology of Aging) coördineert het consortium. Onck ontvangt 580.000 euro voor zijn aandeel in het project.

Druppelvorming van ongestructureerde eiwitten

Intrinsiek ongestructureerde eiwitten zijn eiwitten die geen vaste vorm hebben. Ze vervullen essentiële functies in cellen, maar zijn ook betrokken bij eiwitaggregatieziekten zoals de ziekte van Parkinson en ALS. Intrinsiek ongestructureerde eiwitten kunnen in verschillende fasen voorkomen, zoals een vloeibare druppel, een gel of een vastere vorm, een aggregaat (samenklontering). Het doel van het onderzoeksproject is om uit te zoeken welke bewakingsmechanismen ervoor zorgen dat de ongestructureerde eiwitten in de juiste fase aanwezig zijn om hun biologische functie uit te voeren en ziekte te voorkomen. Door te bestuderen hoe de overgangen tussen deze verschillende fasen worden bewaakt denken de onderzoekers een bijdrage te kunnen leveren aan een beter begrip van eiwitaggregatieziekten.

De onderzoeksgroep van prof. dr. Onck zal grofkorrelige moleculaire dynamica berekeningen uitvoeren om de onderliggende fysische mechanismen bloot te leggen die verantwoordelijk zijn voor de verschillende faseovergangen.

Laatst gewijzigd:12 mei 2020 12:56