Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Fotoreportage: Hersens kraken bij Psychologie

04 maart 2020

De gangen, de kelder en de gesloten deuren waarachter kleine ruimtes schuil gaan die elk een functie hebben. De labruimtes bij Psychologie zijn gemakkelijk te zien als een eenvoudige verbeelding van onze hersenen. En net als in ons brein gebeurt er ook bij Psychologie ‘more than meets the eye’. De EEG-muts met elektroden om hersenactiviteit te meten kent iedereen. Maar de psychologen hebben in de loop der jaren allerlei labruimtes ontwikkeld om onderzoek te doen naar verschillende functies van ons brein. Allemaal zijn ze schatplichtig aan de vermaarde Groninger hoogleraar Heymans, die een eeuw geleden de experimentele psychologie in Nederland op de kaart zette.

De experimenten en simulaties zijn soms bedrieglijk echt. Dat blijkt wel uit het verhaal van de proefpersoon die in de rijsimulator moest bellen, om te onderzoeken wat telefoongebruik met rijgedrag doet. Na het bellen gooide ze haar telefoon op de passagiersstoel - dacht ze. Want die stoel, die was er natuurlijk niet…

(Foto's: Elmer Spaargaren. Met dank aan Mark Span, DataLab Psychologie, voor zijn medewerking.)

Laatst gewijzigd:20 juni 2024 07:56
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws

  • 30 juni 2025

    Wetenschap Werkt | RuimBaan voor statushouders

    Statushouders hebben vaak genoeg kennis en kunde maar niet de geschikte diploma’s of praktische handvatten om in Nederland aan een geschikte vaste baan te komen. Bovendien spelen culturele verschillen en verwachtingen een grote rol bij zowel...

  • 17 juni 2025

    Het brein als blokkentoren

    Al decennialang probeert Monicque Lorist, hoogleraar cognitieve neuropsychologie, te ontrafelen hoe het menselijk brein werkt. Wat beïnvloedt ons denken? Wat gebeurt er als we moe zijn, of ouder worden? “Er is nog zo veel wat we niet weten. Vragen...

  • 16 juni 2025

    Wetenschap Werkt | Druk & Dwars

    Nogal wat kinderen vertonen energiek en eigenzinnig gedrag dat niet past bij de eisen van onze samenleving. Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers willen daarom graag handvatten om ermee om te gaan, zonder gelijk het hulpverleningscircuit...