Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Materialen NL Challenges-subsidie toegekend aan Professor Loi

05 december 2019

Professor Maria Antonietta Loi van het Zernike Institute for Advanced Materials (ZIAM) heeft van de NWO een Materialen NL Challenges-subsidie ontvangen. De subsidie ​​is ter waarde van 1 miljoen euro, waarvan 300.000 euro wordt bijgedragen door de vier bedrijven die deelnemen aan het consortium: Holst Centre, Quantum Solutions LLC, QDI Systems BV en Photonis BV. Alle andere consortiumpartners zijn onderzoekers binnen de Faculty of Science and Engineering.

Loi's project, genaamd MeMOE, zal een nieuw kunstmatig materiaal ontwikkelen voor efficiënte en snelle bijna-infrarode fotodetectoren: OptoElectronic Metamaterials zal worden gemaakt van ‘Lego’ stukken op nano-grootte, de Quantum Dots, die worden verbonden door moleculaire ‘lijm’, de liganden. Volledige afstemming van hun eigenschappen zal worden bereikt door de ‘Lego’-stukkenarchitectuur en de ‘lijm’-kwaliteit te variëren.

In totaal zijn zeven projecten in het kader van het Materialen NL Challenges-programma gehonoreerd, voor een totaal van 5 miljoen euro.
Laatst gewijzigd:10 december 2019 12:27