Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

13 Veni-subsidies voor jonge Groningse onderzoekers

16 juli 2019

Dertien onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en het UMCG krijgen van NWO een Veni-subsidie in het kader van de Vernieuwingsimpuls. Een mooi resultaat; vorig jaar ontvingen twaalf Groningers een Veni. Veni-subsidies zijn bestemd voor pas gepromoveerde wetenschappers met een opvallend en origineel talent voor vernieuwend onderzoek. De subsidie van maximaal 250.000 euro biedt de tien vrouwelijke en drie mannelijke jonge onderzoekers de mogelijkheid om gedurende drie jaar hun eigen ideeën verder te ontwikkelen.

De Veni’s worden jaarlijks in juli door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) toegekend. Dit jaar zijn het er 166 in totaal. De dertien nieuwe Groningse Veni-laureaten zijn verbonden aan vijf verschillende faculteiten – Science and Engineering, Medische Wetenschappen/UMCG, Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, Letteren en Wijsbegeerte - en hun onderwerpen zijn:

Naam Faculteit - afdeling Onderwerp
Dr. Daria Zhernakova Medische Wetenschappen/UMCG - Genetica Wat zorgt ervoor dat het cardio metabool syndroom zich verschillend presenteert in mannen en vrouwen?
Dr. Jeffrey Buter Science and Engineering – Stratingh Institute for Chemistry

Tuberculosebestrijding met een Trojaans paard

Dr. Brian Hare Science and Engineering Bliksem bestuderen met de LOFAR Radiotelescoop
Dr. Loredana Protesescu Science and Engineering - Zernike Institute for Advanced Materials

Nanomaterialen voor energietechnologieën

Dr. Monique van der Wijst Medische Wetenschappen/UMCG - Genetica Op het onverwachte voorbereid door diversiteit?
Dr. Malgorzata Wlodarczyk-Biegun Science and Engineering - Zernike Institute for Advanced Materials Printing of complex structures for musculoskeletal repair
Dr. Laura Bringmann Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Netwerken veranderen: Nieuwe modellen om veranderingen in psychische stoornissen te detecteren
Dr. Jasperina Brouwer Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Terug naar Nightingale: een sociaalnetwerkperspectief op de ontwikkeling van professionele betrokkenheid bij verpleegkundigen
Dr. Julia Costa López Letteren – International Relations Een definitie van het volk: Gemeenschapsideeën in laatmiddeleeuwse ontmoetingen langs de Afrikaans-Atlantische kust
Dr. Marta Sznajder Wijsbegeerte Inductieve Logica Kent Geen Moraal: Carnaps Filosofie van Wetenschappelijk Redeneren
Dr. Vincent de Meijer Medische Wetenschappen/UMCG Opknappen van vette donorlevers om meer organen geschikt te maken voor transplantatie
Dr. Hanna van Loo Medische Wetenschappen/UMCG – Psychiatrie Genetische opvoeding – hoe genen van ouders via de omgeving het risico op depressie in hun kinderen beïnvloeden
Dr. Gea Holtman Medische Wetenschappen/UMCG

Diagnostische testen: vertaalslag van ziekenhuis naar huisartsenpraktijk

Meer informatie over de jonge wetenschappers en hun gehonoreerde projecten is te lezen op de Veni, Vidi en Vici-pagina.

De vernieuwingsimpuls

Veni maakt samen met Vidi (voor ervaren postdocs) en Vici (voor senior-onderzoekers) onderdeel uit van de Vernieuwingsimpuls van NWO. Veni is gericht op excellente onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn. Binnen de Vernieuwingsimpuls zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheid gedreven en vernieuwend onderzoek. NWO selecteert onderzoekers op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.

Laatst gewijzigd:11 mei 2020 12:46