Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Miljoen euro voor Parkinsononderzoek Arjan Kortholt

30 juli 2019

Prof. dr. Arjan Kortholt van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) ontvangt een bijzondere subsidie van de Turkse Wetenschappelijke en Technologische Onderzoeksraad Tubitak. Het bedrag van ruim één miljoen euro is bedoeld voor onderzoek naar de ziekte van Parkinson (PD), waarvoor onder meer vijf (waarschijnlijk ‘double degree’) PhD-studenten kunnen worden aangesteld.

Doel van dit onderzoek is nieuwe remmers van het enzym Leucine-rich repeat kinase 2 (LRRK2) te testen en te ontwikkelen. LRRK2 speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van PD; vaak is er bij Parkinsonpatiënten een overproductie te constateren.

Kortholt zal in zijn satelietlab bij de Süleyman Demirel University in Isparta, Turkije samen met dr. Nihan Cankara monsters van Parkinsonpatiënten genetisch en biochemisch karakteriseren met het oog op mogelijke LRRK2-remmers en op biomarkers voor PD in het algemeen.

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:41