Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

NWO-subsidie voor drie nieuwe promovendi in de geesteswetenschappen

27 juni 2019

Van de complexe interacties tussen online fanactiviteiten, fictionele werelden en het dagelijks leven tot het Noord-Nederlandse landschap als kritisch materiaal en de aantasting van het spraakvermogen bij Parkinsonpatiënten: drie talentvolle aankomende onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen ontvangen NWO-subsidie uit het Programmabureau Duurzame Geesteswetenschappen.

Het dagelijks leven van mediafans: ritueel en sacralisering in online mediafandom

Aanvrager: Dr. K.E. Knibbe
Kandidaat: W.F. Wagenaar

K.E. (Kim) Knibbe

Door digitale media kunnen we op nieuwe, intensieve manieren omgaan met de fictionele werelden van verschillende media. Dit geldt met name voor mediafans die hun favoriete verhaalwerelden stelselmatig online verkennen. De zorg bestaat dat mensen hierdoor de ‘echte’ wereld verwaarlozen. Bestaand onderzoek naar fandom is slecht in staat om de complexe interacties tussen online fanactiviteiten, fictionele werelden en mensen hun dagelijks leven te bestuderen. In dit project wordt theorie over rituele ‘framing’ en sacralisering gebruikt om dit gat te vullen, om zo bij te dragen aan een nieuw kader voor onderzoek naar de culturele betekenis van fictionele werelden en mediafandom.

Natuur, Crisis en Creativiteit: Het Noord-Nederlandse Landschap als Kritisch Materiaal, van Abstracte tot Activistische Kunst

Aanvrager: Prof. dr. A.S. Lehmann
Kandidaat: A. Haveman

A.S. (Ann-Sophie) Lehmann

Dit project belicht hoe kunstenaars het Noord-Nederlandse landschap als kritisch materiaal gebruiken. Het volgt de eerste experimenten met het landschap als materiaal sinds eind jaren ’60 en toont waarom deze werken nog steeds relevant zijn. Deze geschiedenissen worden in verband gebracht met de wijze waarop hedendaagse kunstenaars zich verhouden tot kritische vraagstukken, zoals het stijgen van de zeespiegel of de aardbevingsproblematiek in Groningen. Het resultaat geeft niet alleen inzicht in een tot dusver verwaarloosd hoofdstuk van de Nederlandse kunstgeschiedenis, maar laat bovendien zien hoe kunstenaars het bewustzijn kunnen vergroten of perspectieven uitdagen in het licht van hedendaagse ecologische crises.

Spraakplanning en -controle in de ziekte van Parkinson

Aanvrager: Prof. dr. M.B. Wieling
Kandidaat: T. Rebernik

M.B. (Martijn) Wieling

Met het ouder worden van de populatie, komen ouderdomsgerelateerde ziekten, zoals de ziekte van Parkinson (PZ) steeds vaker voor. Bij PZ-patiënten wordt ook de spraak aangetast. Gegeven het belang van communicatie is het uiteindelijke doel van dit project te onderzoeken welke aspecten van spraak (planning of controle) het meest aangetast zijn. In ons onderzoek bestuderen we niet alleen de spraak zelf, maar ook de onderliggende bewegingen van tong en lippen. Een verder doel van dit project is te bepalen of er Parkinson-specifieke patronen in onze resultaten zitten, die kunnen helpen bij het diagnosticeren en verbeteren van spraaktherapieën.

Meer informatie

Het doel van Duurzame Geesteswetenschappen is om de aanwas en doorstroom van jong talent in de geesteswetenschappen een impuls te geven. In totaal is met de recente toekenningsronde aan achttien promovendi ruim 3,3 miljoen euro gemoeid.

Bron: Financiering voor 18 nieuwe promovendi in de geesteswetenschappen

Laatst gewijzigd:19 maart 2020 14:59