Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

61 miljoen euro voor maatschappelijke en wetenschappelijke doorbraken

13 juni 2019

Ruim 200 onderzoekers kunnen met hun teams aan de slag met interdisciplinair onderzoek waarmee maatschappelijke en wetenschappelijke doorbraken binnen bereik komen. Het onderzoek gebeurt in nauwe samenwerking met publieke en private maatschappelijke partijen binnen 17 onderzoeksprojecten. Het is de eerste financiering van onderzoek binnen het programma van de Nationale Wetenschapsagenda: Onderzoek op Routes door Consortia (NWA-ORC). In totaal is er 61 miljoen euro beschikbaar gesteld voor deze kennisketenbrede samenwerking. De RUG en het UMCG zijn deelnemer in twee onderzoeksprojecten, die in totaal €7,5 miljoen euro toegewezen hebben gekregen.

Brede samenwerking op urgente vraagstukken

Voor het bereiken van doorbraken is een actieve samenwerking binnen de kennisketen van groot belang. Consortia van onderzoekers en maatschappelijke partners uit de publieke-, semi-publieke sectoren en het bedrijfsleven werken daarom intensief samen bij het vormgeven, uitvoeren en toepassen van onderzoek. De toegekende onderzoeken richten zich onder andere op urgente medische vraagstukken, vraagstukken over jeugd en gedrag, klimaatverandering en leefomgeving, maar ook digitale veiligheid en historische vraagstukken.

Insecten als duurzaam veevoer in een circulaire economie

Insecten kunnen als ‘minivee’ worden gekweekt als duurzaam veevoer in een circulaire economie. Het team onderzoekt de productie van insecten (gezondheid, welzijn en intrinsieke waarde), gezondheid en welzijn van pluimvee dat op insecten gekweekt wordt en de economische robuustheid van de nieuwe insectensector.

Projectleider: Prof. dr. M. Dicke (Wageningen University & Research)
Deelnemers: HAS Hogeschool, Rijksuniversiteit Groningen , Protix, Buhler Insect Technology Solutions (BITS), Amusca Europe, Ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit, Dierenbescherming, Rabobank Netherlands, NVWA, GD Animal Health, ZLTO
Toekenning: € 3.419.346

SYMPHONY: behandeling op maat voor patiënten met bloedingsziekte

In SYMPHONY werken patiënten, artsen en wetenschappers hand in hand om de behandeling van kinderen en volwassenen met een bloedingsziekte naar een hoger niveau te brengen. Door ontdekkingen op het gebied van diagnostiek, behandelingen en de bloedstolling samen te brengen, kan een behandeling op maat worden gecomponeerd voor elke patiënt.

Projectleider: Dr. M.H. Cnossen (Erasmus Medisch Centrum)
Deelnemers: Sanquin Research, Amsterdam UMC, Universitair Medisch Centrum Groningen , Universitair Medisch Centrum Utrecht, NHVP, NVHB, NVTH, Bayer B.V., CSL Behring B.V., Sobi Benelux.
Toekenning: € 4.098.995

Onderzoek op Routes door Consortia

In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) financiert NWO sinds 2018 onderzoek in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). Het doel van het onderzoek in de NWA is een positieve, structurele bijdrage aan de kennismaatschappij van morgen te leveren, door vandaag bruggen te slaan en met elkaar wetenschappelijke en maatschappelijke uitdagingen aan te gaan. Hier wordt onder andere invulling aan gegeven via een jaarlijkse financieringsronde voor de NWA-ORC. Deze wetenschapsbrede financieringsronde is erop gericht om interdisciplinair onderzoek en innovatie mogelijk te maken waarmee maatschappelijke en wetenschappelijke doorbraken binnen bereik komen.

Samenwerking tussen kennisinstellingen en maatschappelijke partners om urgente vraagstukken te onderzoeken
Laatst gewijzigd:06 mei 2020 11:51