Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groningse ingenieurs studeren straks af in Drachten

De Universiteit van het Noorden verbreedt technisch profiel met Mechanical Engineering
15 februari 2019

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) start in het collegejaar 2019-2020 met een masteropleiding Mechanical Engineering; oftewel werktuigbouwkunde. Prof. dr. ir. Jacquelien Scherpen, voorzitter van het Groningen Engineering Center (GEC) noemde het eerder al de kroon op ruim drie jaar voorbereidingswerk. De afstudeertrack Smart Factories is ontwikkeld in samenwerking met het Innovatiecluster Drachten en de faculteit RUG/Campus Fryslân. De masterstudenten kunnen het tweede jaar van deze track in Drachten volgen. De RUG, gemeente Smallingerland, provincie Fryslân en Innovatiecluster Drachten tekenen hiervoor vrijdagmiddag 15 februari een overeenkomst. Dit gebeurt tijdens de viering van het 5-jarig jubileum van het hightech bedrijvencluster in Drachten.

Techniek in Groningen

De RUG timmert aan de weg op het gebied van bèta en techniek. De nieuwe masterstudie maakt deel uit van een breed pakket technische opleidingen dat de universiteit aanbiedt. Veel studenten weten dat volgens de voorzitter van het College van Bestuur, prof. dr. Jouke de Vries niet, terwijl de universiteit decennia terug al de ingenieursgraad verleende. “Daar brengen we nu verandering in, mede dankzij de samenwerking met de bedrijven van Innovatiecluster Drachten.’’

De masteropleiding Mechanical Engineering valt onder de Faculty of Science and Engineering en biedt de studierichtingen Advanced Instrumentation en Smart Factories. Dat wordt in 2020 uitgebreid met de richtingen Process Design for Energy Systems, en Materials for Mechanical Engineering. Na het afronden van de master mag men de ir-titel voeren. Studenten Smart Factories hebben nu de mogelijkheid hun tweede studiejaar in de Hightech Innovatiehub in Drachten met colleges en onderzoek. “We leiden ze daar samen met de hightech bedrijven op om intelligente, samenhangende en op maat gemaakte productieprocessen te ontwerpen voor de fabriek van de toekomst”, aldus De Vries.

Innovatiecluster Drachten

Het bedrijvencluster in Drachten werkt met alle MBO en HBO opleidingen in het Noorden aan speciale studierichtingen en aantrekkelijke stages voor technische talenten. Daar komt nu de samenwerking met de RUG bij. Voorzitter Binne Visser: “Door academische studenten naar Drachten te halen voor een deel van de master Mechanical Engineering, komen zij gemakkelijker in aanraking met onze hightech MKB-bedrijven. Dat faciliteren wij graag met de Hightech Innovatiehub. Zo ervaren de studenten dat je voor een interessante en uitdagende technische carrière gewoon in Noord-Nederland kunt blijven.’’

Groningse ingenieurs
Laatst gewijzigd:19 maart 2020 15:39