Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Eredoctoraten voor Titia de Lange en Philipp Blom

12 februari 2019

De Rijksuniversiteit Groningen reikt tijdens de lustrumweek in juni 2019 eredoctoraten uit aan prof. dr. Titia de Lange en dr. Philipp Blom. Historicus Blom ontvangt het eredoctoraat op voordracht van prof. dr. Ann-Sophie Lehmann van de Faculteit der Letteren, en celbioloog De Lange op voordracht van prof. dr. Gerald de Haan van de Faculteit Medische Wetenschappen. Rector Magnificus Elmer Sterken: “Met deze twee eredoctoraten voor wetenschappers staan we stil bij de 405 jaar oude academische traditie van deze universiteit en huldigen we het door nieuwsgierigheid gedreven onderwijs en onderzoek.”

(Alumnimagazine Broerstraat 5 interviewde beide ere-doctoren voor het aprilnummer 2019. Lees meer >)

Philipp Blom

Philipp Blom (Hamburg, 1970) is historicus, filosoof en schrijver. Als zoon van een Duitse vader en een Nederlandse moeder groeide hij op in Detmold. Hij studeerde filosofie en judaïstiek in Wenen en Oxford, waar hij in 1997 promoveerde over Nietzsche. Sindsdien werkt Blom als vertaler, schrijver, editor en freelance-journalist. Zijn essays verschenen o.a. in The Independent, The Times Literary Supplement, Die Zeit, en Vrij Nederland. Zijn talrijke boeken zijn veelvuldig vertaalt en Blom heeft naast zijn werk als schrijver ook documentaires en tentoonstellingen gemaakt. In 2001 verhuisde Blom van Oxford naar Parijs, sinds 2007 woont hij in Wenen. In 2014 gaf Blom de Groningse Van der Leeuw lezing samen met Geert Mak, wiens Amsterdam hij eerder naar het Engels vertaalde.

Philipp Blom

Blom’s boeken over de geschiedenis van het verzamelen, de encyclopedie van Diderot en d’Alembert, over de eerste wereldoorlog, het Interbellum, een Italiaanse vioolbouwer, of de zogenaamde ‘kleine ijstijd’, slagen er een voor een in, wetenschappelijke kennis op een relevante en spannende manier naar een breed publiek te vertalen. Zijn recente essay What’s at stake (Wat er op het spel staat) vraagt aandacht voor klimaatcrisis en digitalisering als potentiele bedreigingen van de mens en probeert deze tegen de achtergrond van eerdere historische aardverschuivingen te begrijpen.

Als kritische en internationale ‘public intellectual’ vertegenwoordigt Philipp Blom het belang van de geesteswetenschappen in de maatschappij en daarmee ook de waarden en ambities van de RUG.

Titia de Lange

Prof. dr. De Lange (Rotterdam, 1955) is directeur van het Anderson Center for Cancer Research, en hoofd van het Laboratory Cell Biology and Genetics aan Rockefeller University. Ze studeerde aan de Universiteit van Amsterdam, en promoveerde bij dr. Piet Borst van het Nederlands Kanker Instituut (NKI).

Titia de Lange

De Lange heeft bijzonder grensverleggend wetenschappelijk werk verricht op het terrein van de verouderingsbiologie. Ze toonde aan dat DNA-moleculen aan het einde van de chomosomen T-vormige lussen vormen, waardoor de machinerie van de cel ze niet ziet als ‘breuken’ die snel moeten worden gerepareerd. De Lange was de eerste die veronderstelde dat telomeren nog op andere manieren worden afgeschermd van de celmachinerie. Haar veronderstelling bleek juist. Ze speelde zelf een grote rol in de ontrafeling van het complex van moleculen dat de telomeren beschermt -- een beschermkap die zij het ‘shelterin complex’ noemde. Telomeren en hun bescherming spelen een grote rol in gezonde en zieke cellen. De Lange’s belangrijke en originele ontdekkingen zullen grote implicaties hebben voor de gezondheidszorg. Ze hebben geleid tot fundamenteel inzicht in hoe cellen na elke celdeling in staat zijn om hun genoom op een intacte manier over te dragen aan dochtercellen. Onderzoek van RUG-wetenschappers, onder andere bij Eriba, sluit hier nauw bij aan. Immers, om vroegtijdige cellulaire en organismale veroudering te voorkomen, is het essentieel dat de stabiliteit van het genoom gehandhaafd blijft.

Uitreiking

De uitreiking van de twee RUG-eredoctoraten vindt plaats tijdens een academische plechtigheid in de Martinikerk op vrijdagmiddag 14 juni 2019, in aanwezigheid van de besturen van de gemeente Groningen, provincie Groningen, Hanzehogeschool Groningen en UMCG, en diverse andere hoogwaardigheidsbekleders. Een flink aantal plaatsen is beschikbaar voor alumni, studenten en inwoners van de stad.

Eredoctoraat

Een eredoctoraat (Latijn: doctoratus honoris causa) is een doctoraat dat wordt verleend aan personen die een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd in de wetenschap, zonder dat er een proefschrift is geschreven. Men kan ook een eredoctoraat krijgen voor niet-academische prestaties, bijvoorbeeld op maatschappelijk gebied of in de politiek, zoals eerder Ban Ki-moon. Het eredoctoraat van de RUG wordt gesymboliseerd door het omhangen van een traditionele bordeauxrode ‘kappa’ (cape).

Laatst gewijzigd:30 april 2020 15:15