Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Studenten RUG helpen leerlingen met toekomst stadslogistiek

19 september 2018

Leerlingen van verschillende scholen in het primair en voortgezet onderwijs hebben onder leiding van studenten van de RUG gewerkt aan de toekomst van de stadslogistiek. De leerlingen zochten in een project van drie maanden naar oplossingen om de bezorging van goederen in de stad Groningen te verbeteren en te verduurzamen.

Bij Web Expeditie Groningen, zoals het project heette, werden scholieren begeleid door studenten van de RUG, maar de leerlingen hadden binnen het project veel vrijheid. Ze mochten zelf bepalen of ze de toekomst van de stadslogistiek vanuit een maatschappelijk, technisch, juridisch, filosofisch en/of economisch perspectief wilden benaderen. Het accent lag hierbij op digitale geletterdheid; een belangrijk onderdeel in het primair en voortgezet onderwijs in Groningen.

Tijdens het International Physical Internet Conference (IPIC), dat in juni 2018 door de RUG werd georganiseerd, mochten de leerlingen hun oplossingen presenteren. Daar waren behalve de wethouder Ton Schoor ook vertegenwoordigers van het congres, de logistiek en ouders aanwezig. De leerlingen kwamen aanzetten met vlogs, presentaties en 3D-prints om hun oplossing te presenteren. Wethouder Ton Schroor nam de resultaten in ontvangst en roemde de opzet van het project: “Een prachtig voorbeeld hoe basis- en wetenschappelijk onderwijs, samen met ondernemers uit het bedrijfsleven vraagstukken uit de praktijk oppakken.” Ook Albert Veenstra, wetenschappelijk directeur van TKI Dinalog, is enthousiast over het project: “Leuk om kinderen op deze manier bewust te maken van logistiek en ze mee te laten denken over de logistiek van de toekomst".

Het onderstaande filmpje is het resultaat van de ideeën van leerlingen van Basisschool de Starter. De leerlingen hebben vragen gesteld aan Benjamin Derksen, mede-eigenaar van webshop Frank, over de logistiek van de webshop. Daarnaast hebben de leerlingen verteld over hun eigen ideeën voor de stadslogistiek van de toekomst. Derksen: "Ik stond versteld van de gedetailleerde en uitgewerkte plannen, die de kinderen hadden over future proof logistieke oplossingen. Het is verfrissend om vanuit een kinder-perspectief naar professionele uitdagingen te kijken."

Het project Web Expeditie Groningen was een samenwerking van de Rijksuniversiteit Groningen, Openbaar Onderwijs Groningen, gemeente Groningen, Cisco en Topsector logistiek.

Voor meer informatie over het project Web Expeditie Groningen kunt u contact opnemen met prof. dr. Iris Vis.

Laatst gewijzigd:04 april 2023 14:31