Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

PhD-student Fardo Eringa sleept na Fulbright-beurs ook Cultuurfonds-beurs in de wacht

29 juni 2018
Fardo Eringa

Onze PhD-student Fardo Eringa viel de afgelopen maanden maar liefst tweemaal in de prijzen: op 30 mei kreeg ze een Fulbright-beurs uitgereikt in Leiden, en onlangs werd bekend dat ze ook een Cultuurfonds-beurs krijgt toegekend van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Deze ontvangt ze op 5 juli aanstaande tijdens de Young Talent Awards in Amsterdam. De beurzen stellen Fardo in staat om in het voorjaar van 2019 Rice University (Houston, Texas) te bezoeken als ´visiting scholar´ op het gebied van religie en popular culture.

Michael Jackson-pelgrims

Fardo Eringa rondde in 2015 cum laude haar masteropleiding Religion and the Public Domain af met haar scriptie Being a Michael Jackson Pilgrim: dedicated to a never-ending journey over het fenomeen dat 'Michaeling' wordt genoemd. Hiermee wordt gedoeld op het letterlijk in de voetsporen treden van de in 2009 overleden King of Pop, om als Michael-fan door middel van een pelgrimage dichter bij de geest van je idool te komen. Fardo Eringa constateerde onder andere dat Michael Jackson door sommige fans zelfs gezien wordt als een nieuwe Messias: “Gezonden door God, om aan de mensen te laten zien wat echt belangrijk is, namelijk liefde. Deze ‘volgelingen’ stellen dat Michael Jackson als geen ander vervolgd is en dat hij hier erg onder geleden heeft. Toch bleef hij strijden voor zijn idealen en voor zijn fans; in dit opzicht is hij volgens hen een ware martelaar.” In januari 2016 won ze met haar originele masterscriptie ook al de IASPM/KVNM Popmuziek Scriptieprijs.

PhD-onderzoek naar nieuwe vormen van spiritualiteit en pelgrimage

Fardo Eringa zet sinds 2017 haar onderzoeksproject voort als PhD-student Vergelijkende Godsdienstwetenschap (Comparative Study of Religion) aan de Faculteit GGW, waarbij ze ‘Michaeling’ als case study gebruikt om verder onderzoek te doen naar geleefde pelgrimage, identiteitsvorming en (het ontstaan van) nieuwe vormen van zingeving in wisselwerking met popular fan culture. Ze vertelt ons over haar plannen in de VS: “De twee beurzen stellen mij in staat om van maart tot en met mei 2019 aan Rice University in Houston, Texas, als ´visiting scholar´ te werken onder leiding van de professoren Jeffrey Kripal en Anthony Pinn op het gebied van religie en popular culture. Deze uitwisseling geeft mij de mogelijkheid om Amerikaanse en Europese inzichten rond het ontstaan van nieuwe vormen van spiritualiteit en pelgrimage in onze huidige samenleving samen te brengen in een analyse. Aansluitend zal ik in juni veldwerk doen in Los Angeles tijdens ‘Michael-week’. Dat is de week voorafgaand aan de sterfdag van Michael Jackson, 25 juni, die dit jaar bovendien tien jaar geleden is. Er worden dan allerlei activiteiten georganiseerd die Jackson herdenken en twee weken lang zal ik een groep MJ-pelgrims vergezellen. De verworven kennis, zowel die van dit veldwerk als die van de begeleiding van Kripal en Pinn, verwerk ik in een dissertatie.”

Fulbright-beurs en Cultuurfonds-beurs

De uitreiking van de Fulbright-beurs vond op 30 mei 2018 plaats in het Academiegebouw van de Universiteit Leiden. Jaarlijks verstrekt The Netherlands-America Foundation (NAF) via het Fulbright Center verschillende beurzen aan Nederlandse en Amerikaanse studenten en onderzoekers. Naast Fardo Eringa ontvingen ook twee andere PhD-studenten van de RUG een van de in totaal negen PhD Fulbright-beurzen: Annegien Langeloo en Mariëtte Hingstman. Met deze beurs kunnen deze promovendi drie maanden onderzoek doen in de Verenigde Staten.

De uitreiking van de Cultuurfonds-beurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds vindt plaats tijdens de Young Talent Awards op donderdag 5 juli aanstaande om 16.00 uur in het Compagnietheater in Amsterdam.

Laatst gewijzigd:16 juli 2018 10:59