Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Kijkmiddag scheepswrak Rutten op zaterdag 30 juni

29 juni 2018

Aanstaande zaterdag 30 juni organiseert de Rijksuniversiteit Groningen een kijkmiddag bij het wrak van een vroeg 18e-eeuws koopvaardijschip in de Noordoostpolder. Bezoekers zijn van harte welkom bij de opgraving nabij Rutten tussen 13.00 en 16.00 uur.

Op 6 juni jl. is officieel begonnen met de opgraving van de grote bewapende koopvaarder met een geschatte lengte van 30 tot 35 meter, die vermoedelijk tussen 1715 en 1720 is vergaan op de Zuiderzee. Er is een sterk vermoeden dat het om een schip uit Engeland gaat met connecties in de Middellandse Zee. Van het schip is naast de bodem ook een groot deel van de bakboordzijde aangetroffen, waarbij het onderste ruim en bovengelegen dek (inclusief geschutpoorten) nog aanwezig zijn. Maritiem archeoloog Yftinus van Popta van de RUG: “We hebben een uitzonderlijk complete en goed bewaard gebleven combinatie van lading, inventaris, tuigage en bewapening aangetroffen.”

Kleine selectie van vondsten te zien tijdens de kijkmiddag

Bij de opgraving van het vergane koopvaardijschip zijn al veel voorwerpen gevonden en uitgegraven. De archeologen vonden onderdelen van kleding, schoenen, lepels, scheepstuigage, gereedschap, heel veel kogels en vier kanonnen. Het scheepswrak en de opgegraven voorwerpen worden komende tijd nader door de RUG geïnventariseerd en onderzocht. Indien mogelijk wordt het materiaal geconserveerd en bewaard. De opgraving duurt nog tot eind augustus.

Eén van de gevonden kanonnen.

Parkeren van auto en fiets op het erf

Bezoekers worden dringend verzocht niet langs de weg of in de berm te parkeren. Het erf waar geparkeerd kan worden, is Hopweg 43 te Rutten. Er zijn verkeersregelaars aanwezig. Vanaf het erf leidt een onverhard pad naar de opgraaflocatie. Men loopt ca. 15 min. tussen een sloot en een ingeplante akker door. Om schade te voorkomen, is het niet toegestaan om over de ingeplante akker te lopen. Voor mensen die slecht ter been zijn is, rijdt een personenbusje heen en weer.

De locatie is alleen zaterdagmiddag open

Dit omdat de opgraving midden in een bewerkte akker ligt. De archeologen en de agrariërs moeten hun werk zoveel mogelijk ongestoord kunnen uitvoeren. In het gemeentehuis in Emmeloord wordt in de loop van deze zomer een kleine expositie ingericht, die de resultaten van de opgraving laat zien.

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:23