Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Green Office maakt universiteit duurzamer

‘Je hoeft niet alles tegelijk aan te pakken, alle beetjes helpen’
22 mei 2018
Agnes Schiphof (Foto: Natasja Nienhuis)

‘Agnes, zet je de computer even uit, als je er toch niet achter zit?’ ‘Jongens, lichten uit op je kamer als je daar niet bent!’ De vader van Agnes Schiphof probeerde zijn kinderen energiebewust op te voeden. Nu plant Schiphof, coördinator van de Green Office van de universiteit, zelf het zaadje om de RUG duurzamer en de studenten en medewerkers bewuster te maken. En met succes.

Tekst: Bineke Bansema, afdeling Communicatie RUG

Schiphof kan inmiddels al aardig wat succesnummers van de Green Office opnoemen. De cursus Green Growth die ze vorig jaar organiseerde was met 25 deelnemers zeer geslaagd. ‘De cursus besloeg een aantal middagen met thema’s als ‘afval’, ‘gedragsverandering’ en ‘sociaal ondernemerschap’. Ook kwam de burgemeester van Ameland langs om te vertellen over Duurzaam Ameland, een geslaagd project op het gebied van energietransitie. Omdat de cursus zo’n succes was doen we er na de zomer weer eentje.’ Een andere hit is de plattegrond met alle duurzame winkels, restaurants en groene initiatieven in de stad Groningen. Eind mei vindt een nieuw initiatief plaats, de plasticvrije week. Dan gaat het over bewustwording van hoeveel plastic je gebruikt. Met als doel te bewerkstelligen dat mensen vaker naar de markt gaan, en naar verpakkingsvrije winkels, om het plasticverbruik te verminderen.

Droombaan

Dat Schiphof in 2016 haar droombaan vond was een toevalstreffer. In haar toenmalige werk bij het UMCG wilde ze zich meer richten op duurzaamheid. Daarom ging ze eens praten met de coördinator van de Green Office. ‘Na dat gesprek kwam ik erachter dat zij zou vertrekken. Dat was mijn kans.’ Schiphof solliciteerde, werd aangenomen en is nu verantwoordelijk voor het studententeam van de Green Office. Omdat de RUG duurzaamheid steeds meer aandacht geeft, krijgt ze voor haar projecten hulp van een team van vijf studenten. ‘Ik krijg altijd veel sollicitatiebrieven binnen, van studenten uit allerlei verschillende richtingen. Dat varieert van internationale betrekkingen tot planologie en technologie. Makkelijk op mensen durven af stappen, zelfstandig projecten kunnen draaien en natuurlijk affiniteit met duurzaamheid, daar selecteren we vooral op.’

Medewerkers van de Green Office tijdens de Lentekriebels-actie (Foto: Hesterliena Wolthuis)

Omgevingspsycholoog

Haar dagen zijn snel gevuld. Nieuwe projecten bedenken, adviesgesprekken, de planning voor het jaar in de gaten houden en vooral veel overleggen. Met haar studententeam, met de Sustainability Ambassadors, die binnen de faculteiten duurzame activiteiten organiseren, en in samenwerkingsverbanden op het gebied van duurzaamheid, zoals met de Gemeente Groningen. Ook met onderzoekers die zich bezighouden met duurzaamheid heeft ze geregeld contact. Bijvoorbeeld met omgevingspsychologe Berfu Ünal, lid van de onderzoeksgroep van professor Linda Steg, over gedragsverandering en duurzaamheid. Ünal en Schiphof deden samen een voorstel voor een onderdeel voor de Summer School ‘Creating a Climate for Change’. Een ander voorbeeld: universitair docent Ellen van der Werf, van dezelfde onderzoeksgroep, liet studenten voor de Green Office uitzoeken wat de beste manier is om een Meatless Monday te introduceren.

Hou het leuk

En thuis? Na een dag vol overleggen gaat ze graag een eindje fietsen in de natuur, of naar het Paterswoldsemeer, om met een boek lekker te lezen op een steiger. Haar vrije tijd besteden hoeft niet per se ver weg, maar ze is ook niet zo streng dat er geen vliegreisjes gemaakt mogen worden. ‘Te streng zijn werkt niet, anders hou je het niet vol. Ik wil graag dat mensen inzien dat het leuk is om een duurzame keuze te maken in plaats van dat ze denken ‘nu mag ik weer iets niet’. Je hoeft niet alles tegelijk aan te pakken, alle kleine beetjes helpen. Hou het leuk voor jezelf. Probeer eens iets nieuws uit in de keuken, bijvoorbeeld op vegetarisch of veganistisch gebied’. Zelf heeft ze, sinds ze vegetarisch eet veel meer plezier in eten en in koken. ‘Ik kook en eet nu veel gevarieerder, vroeger was het vooral aardappels, vlees en groente.’

Aanjager

Over enkele jaren is voor iedereen bij de RUG duurzaamheid vanzelfsprekend, daar streeft Schiphof naar. Natuurlijk bestaat de Green Office over vijf jaar nog, maar dan als adviseur en aanjager. En niemand die dan nog roept: ‘Computer uit! Licht uit!’.

De Green Office is het platform van de Rijksuniversiteit Groningen waarin studenten en medewerkers samenwerken om 'sustainability' te promoten en de universiteit duurzamer te maken. Denk daarbij aan duurzaam aanbod in de universitaire restaurants, op zonne-energie werkende afvalperscontainers, het organiseren van een Summer School over duurzaamheid, maar ook aan bijvoorbeeld duurzame inzetbaarheid van medewerkers.

Laatst gewijzigd:21 april 2020 14:45