Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Blockchain Hackathon: het huidige parkeerbeleid op z’n kop!

19 april 2018
Overzichtsfoto Hackathon
Overzichtsfoto Hackathon

Groningen was van 5 tot 8 april gastheer van de grootste fysieke Blockchain Hackathon ter wereld. Meer dan 700 deelnemers uit 20 landen kwamen naar De Voormalige Suikerfabriek en bogen daar hun hoofd over maatschappelijke problemen. De deelnemers, verdeeld over 64 teams, zetten zich in om binnen 48 uur oplossingen te bieden met behulp van gloednieuwe blockchaintechnologieën.

Tekst Ilse Jansen / Foto's Rutger van Zuidam

Eén van de Hackathon-teams ontstond uit een samenwerking tussen de gemeente Groningen, de Hanzehogeschool Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG): New Kids on the Block. Het team, met acht leden, nam het huidige parkeerbeleid onder de loep. Drie leden blikken terug op een bijzonder weekend: Freek de Bos, beleidsmedewerker parkeren van de gemeente Groningen, Johannes Hongelin, student Business IT & Management aan de Hanzehogeschool Groningen en Alex Walker, student Informatica aan de RUG.

Om even onze geheugens op te frissen: wat is blockchain ook alweer?

Freek: ‘Met blockchain kun je transacties mogelijk maken tussen mensen die elkaar niet kennen of elkaar niet vertrouwen, zonder dat er een centrale partij bij nodig is. Een bekend voorbeeld is de bitcoin.’

Waarom deden jullie mee aan de Blockchain Hackathon?

Freek: ‘Het idee kwam bij mij vandaan. Momenteel staat de stad Groningen voor een groot deel gevuld met geparkeerde auto’s. Inwoners van de stad betalen een vast bedrag per jaar om hun auto onbeperkt voor de deur te parkeren. Dit zou ook anders kunnen. Bijvoorbeeld door parkeerrechten verhandelbaar te maken. Je betaalt dan alleen voor je plek, wanneer je er ook geparkeerd staat. Een goede motivator om je auto, als je hem niet gebruikt, op een gratis parkeerplek buiten de stad neer te zetten. De nieuwe blockchaintechnologie biedt mogelijkheden voor een dusdanig systeem. Ik heb IT-expertise in huis gehaald in de vorm van RUG- en Hanze-studenten om zo mee te kunnen doen aan de Blockchain Hackathon en dit systeem te testen. Met ons team hebben we laten zien dat parkeren inderdaad anders kan.’
Alex: ‘Blockchain is hip en bovendien dé technologie van de toekomst. Als informaticus in wording leek het me daarom fantastisch om aan de hackathon deel te nemen!’
Johannes: ‘Voor mij was het een uitgelezen kans om de kennis die ik opdoe op de Hanzehogeschool in praktijk te brengen en echt iets te kunnen bijdragen aan de maatschappij.’

Wat hebben jullie ontwikkeld tijdens het evenement?

Alex: ‘We hebben, met behulp van de blockchain, een app ontwikkeld die een parkeermeter simuleert. Via deze parkeermeter kun je parkeerrechten kopen of juist verkopen. Je kunt aangeven wanneer je begint en stopt met parkeren, en de meter berekent wat je moet betalen.’

Wat hebben jullie geleerd?

Johannes: ‘Om in een professionele setting en in superkorte tijd resultaten te boeken van hoge kwaliteit. De tijdsdruk dwingt je echt om het beste uit jezelf te halen.’
Alex: ‘Absoluut! Het evenement gaf ons de kans om onze kennis toe te passen in de praktijk. Het is een geweldige ervaring om het product te zien van wat je programmeert: een daadwerkelijk prototype dat door mensen gebruikt kan worden!’
Freek: ‘Zelf weet ik niks van programmeren. Ik heb geleerd om volledig te vertrouwen op de studenten: ze weten écht waar ze mee bezig zijn.’

Hoe ging de samenwerking?

In koor: ‘Vlekkeloos.’
Freek: ‘We hadden zo’n divers team: studenten van de RUG, van de Hanze, ervaring vanuit het bedrijfsleven en ook de gemeente. Iedereen had zijn eigen expertise, maar we spraken dezelfde taal. Samenwerken ging daardoor ontspannen en effectief.’
Johannes: ‘Wij hadden in tegenstelling tot sommige andere teams niet alleen technische expertise, maar ook bedrijfskundige kennis in ons team. Al kun je nog zo goed programmeren, als je geen goeie businesscase hebt ben je nergens. We hebben echt iedereen van ons team nodig gehad.’

Hoe nu verder?

Johannes: ‘We willen absoluut verder met de ontwikkeling van dit systeem. We hebben zoiets moois in handen, het zou zonde zijn om het te laten voor wat het is.’
Alex: ‘We kijken al decennialang hetzelfde tegen parkeren aan. Het idee dat wij degenen kunnen zijn die hier verandering in aanbrengen is ontzettend spannend!’

New Kids on the Block bestaat uit:

Erik van de Werff – Onderzoeker gemeente Groningen
Bob Voorneveld – Programmeur O2G
Peter Ullrich – Masterstudent Software Engineering RUG
Giulio Maccari – Bachelorstudent Informatica RUG
Ruaidhri Hogan – Bachelorstudent Informatica RUG
Alexander Walker – Bachelorstudent Informatica RUG
Freek de Bos – Beleidsmedewerker parkeren gemeente Groningen
Johannes Hongelin – Student Enterprise Architecture Hanzehogeschool Groningen

Na de hackathon: New Kids on the Block is blij met het resultaat! Johannes: achterste rij, links; Freek: achterste rij, naast Johannes; Alex: voorste rij in het midden
Na de hackathon: New Kids on the Block is blij met het resultaat! Johannes: achterste rij, links; Freek: achterste rij, naast Johannes; Alex: voorste rij in het midden
Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:22
View this page in: English

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...