Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Beatrice de Graaf hoofdgast bij Najaarscolloquium ‘Angst en veiligheid in theologisch perspectief’

30 oktober 2017
Beatrice de Graaf (foto: De Jonge Akademie)

Historica en terrorismedeskundige Beatrice de Graaf zal de hoofdlezing verzorgen tijdens het Najaarscolloquium van het College van Bijzonder Hoogleraren van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap op vrijdag 17 november. De conferentie heeft dit jaar het actuele thema ‘Als de verschrikking toeslaat: Angst en veiligheid in theologisch perspectief’. Aanmelden voor de lezing kan tot 10 november 2017.

Wat heeft de theologie ons te zeggen over veiligheid en angst in een tijd waarin we wekelijks worden opgeschrikt door bomaanslagen en politici horen verklaren dat veiligheid een nummer één prioriteit is? ‘De verschrikking van de nacht hoef je niet te vrezen,’ zegt Psalm 91, ‘noch de plaag die toeslaat midden op de dag.’ Intussen is niets angstaanjagender dan een terreuraanval in de metro of de ontruiming van een festivalterrein na een anonieme bedreiging…

Hoe valt de gespannen discussie over veiligheid in Nederland theologisch te duiden? Hoe verhoudt Psalm 91 zich tot breaking news op CNN? En zou er een christelijke bijdrage te leveren zijn aan het doordenken van (on)veiligheid – ook als het gaat om concrete veiligheidsmaatregelen? Over deze vragen gaat het College van Bijzonder Hoogleraren van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen op vrijdagmiddag 17 november 2017 in gesprek met Nederlands bekendste terrorisme-expert, prof. dr. Beatrice de Graaf.

Beatrice de Graaf

Beatrice de Graaf is hoogleraar History of International Relations & Global Governance aan de Universiteit Utrecht en een vooraanstaand deskundige op het gebied van terrorisme in historisch perspectief. In oktober 2017 verscheen haar essay Heilige strijd: het verlangen naar veiligheid en het einde van het kwaad, waarin zij zoekt naar een theologische visie op geweld, het kwaad en onze veiligheid. Veiligheid zal in deze wereld nooit volledig zijn, maar we mogen weten dat het kwaad niet het laatste woord zal hebben, stelt zij.

Na de hoofdlezing van Beatrice de Graaf zullen dr. Petruschka Schaafsma (ethica aan de Protestantse Theologische Universiteit) en leden van het Groningse College van Bijzonder Hoogleraren op de inhoud van Heilige strijd reageren. Beatrice de Graaf zal na deze lezingen haar reactie geven en daarna volgt een discussie tussen alle sprekers en met de zaal.

Het Groningse College van Bijzonder Hoogleraren wil met dit Najaarscolloquium een theologische bijdrage leveren aan het hedendaagse debat over veiligheid en terrorisme dat vaak in seculiere termen wordt gevoerd.

Laatst gewijzigd:06 maart 2024 15:28