Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Najaarscolloquium: Als de verschrikking toeslaat: Angst en veiligheid in theologisch perspectief

Wanneer:vr 17-11-2017 13:00 - 17:00
Waar:Zittingszaal, faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap, Oude Boteringestraat 38
World Trade Centre 11 September 2001

‘De verschrikking van de nacht hoef je niet te vrezen’, zegt Psalm 91, ‘noch de plaag die toeslaat midden op de dag.’ Intussen is niets angstaanjagender dan een terreuraanval in de metro of de ontruiming van een festivalterrein na een anonieme bedreiging. Wekelijks worden we opgeschrikt door bomaanslagen en horen we politici verklaren dat veiligheid een nummer één prioriteit is – daar leveren we desnoods mensenrechten voor in.

Hoe valt de gespannen discussie over veiligheid in Nederland theologisch te duiden? Zou er een christelijke bijdrage te leveren zijn aan het doordenken van (on)veiligheid – ook als het gaat om concrete veiligheidsmaatregelen? Heeft christelijke certitudo iets te maken met menselijk verlangen naar securitas? En hoe verhoudt Psalm 91 zich tot breaking news op CNN?

Over deze vragen hopen we op vrijdagmiddag 17 november 2017 in gesprek te gaan met historica en terrorismedeskundige prof. dr. Beatrice de Graaf (Universiteit Utrecht). Aanleiding is haar in oktober te verschijnen boekje Heilige strijd: het verlangen naar veiligheid en het einde van het kwaad. Na een hoofdlezing van Beatrice de Graaf zullen dr. Petruschka Schaafsma (PThU) en leden van het Groningse College van Bijzondere Hoogleraren op Heilige strijd reageren.

Het colloquium levert hiermee een theologische bijdrage aan een debat dat vaak in seculiere termen wordt gevoerd.

Welkom – Mladen Popović (decaan)
13.20   Opening – Herman Paul
13.30   Hoofdlezing – Beatrice de Graaf
14.15   Coreferaat – Petruschka Schaafsma
14.30   pauze
15.00   Vier korte vragen – Edward van ’t Slot, Henk van den Belt, Rick Benjamins en Wouter Slob
15.20   Column in woord en beeld – Anne-Marijke Spijkerboer
15.30   Reactie – Beatrice de Graaf
15.45   Rondetafelgesprek – alle sprekers
16.10   Gesprek met de zaal
16.50   Afsluiting – Herman Paul

Postacademische Opleiding Angst en Veiligheid

Voortbouwend op het najaarscolloquium verdiepen de docenten van het College van Bijzonder Hoogleraren het thema angst en veiligheid in het voorjaar van 2018 in de PAO Angst en het verlangen naar veiligheid: een theologische peiling.

Praktische informatie en aanmelden

Docent College van Bijzondere Hoogleraren
Omvang 0,25 ECTS
Datum 17 november 2017