Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

ECF-directeur Katherine Watson eerste ‘Cultural Leader in Residence’ aan Rijksuniversiteit Groningen

30 augustus 2017
Katherine Watson

Katherine Watson, directeur van de European Cultural Foudation, is benoemd tot eerste ‘Cultural Leader in Residence’ aan de Rijksuniversiteit Groningen. Watson wordt hiermee het gezicht van de nieuwe tweejarige research master Cultural Leadership aan de Faculteit der Letteren.

Cultural Leadership

Cultuur speelt een belangrijke rol in politieke en sociale verandering. In de master verwerven Nederlandse en internationale studenten de wetenschappelijke kennis en vaardigheden om bij te dragen aan een kritische, duurzame en creatieve samenleving. De research master is opgezet vanuit vijf afdelingen binnen de Faculteit der Letteren van de RUG, in samenwerking met de Italiaanse universiteit Roma Tre en het Koninklijk Nederlands Instituut te Rome (KNIR).

European Cultural Foundation (ECF)

Katherine Watson is directeur van de European Cultural Foundation (ECF). De ECF staat voor ‘culture for change’. Sinds haar oprichting in 1954 streeft de ECF naar een Europa dat een thuis is voor een diverse bevolking, dat solidair is en open staat naar de toekomst. De ECF draagt daar aan bij door vernieuwende culturele ideeën te ondersteunen en te versterken, door een stem te geven aan hen die eerder niet gehoord werden en internationale samenwerkingen mogelijk te maken. De ECF gelooft dat cultuur de ruimte is waarin de toekomst vorm krijgt, want democratie heeft verbeelding nodig. De ECF reikt jaarlijks de ‘Prinses Margriet Award voor Cultuur’ uit aan Europese kunstenaars die verschil maken in het denken over samenleven in Europa.

Letterenlezing

Watson opent op dinsdag 5 september met de Letterenlezing het academisch jaar van de Faculteit der Letteren. Eerder spraken onder andere Ronald Giphart, Femke Halsema, Wim Pijbes en Ramsey Nasr over het belang van de Letteren (talen, kunst, literatuur, media, (kunst)geschiedenis, archeologie en communicatie) in de maatschappij. De Engelstalige lezing is vrij toegankelijk, vindt plaats in de Aula van het Academiegebouw en draagt de titel: ‘Leadership in spaces of intersection: Are we ready?’

• De master Cultural Leadership
  • European Cultural Foundation. Voor vragen over de ECF: Friso Wiersum, ECF, fwiersum culturalfoundation.eu of 020-5733868