Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Twaalfhonderd leerlingen krijgen scheikundeles van Nobelprijswinnaar Feringa

05 juli 2017

Les krijgen van een Nobelprijswinnaar: dat gebeurt echt niet elke dag. Op maandag 10 juli is het zover voor maar liefst 1.200 leerlingen uit Groningen, Friesland en Drenthe. Prof. dr. Ben Feringa geeft die dag tweemaal college over zijn baanbrekende onderzoek naar de moleculaire motor. ’s Ochtends komen 600 basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 naar de Zernike-campus, ‘s middags zijn 600 VWO 4/5-scholieren aan de beurt. De colleges worden georganiseerd door de Scholierenacademie van de Rijksuniversiteit Groningen.

Feringa neemt de kinderen en scholieren mee naar een spannende wereld van nieuwe moleculen en toekomstige ontdekkingen. Wat maakt zijn onderzoek zo bijzonder? Feringa heeft een autootje op nanoschaal ontwikkeld met vierwielaandrijving. De uitvinding van het autootje is een prestatie op zich, maar de toekomstige mogelijkheden zijn nog interessanter. Want wat kun je met een autootje dat zo’n 80.000 keer kleiner is dan een menselijke haar? Misschien kan zo’n autootje door je bloedbaan kan reizen om medicijnen op de juiste plek in het lichaam af te leveren of cellen in het lichaam repareren.

Scheikundeleraar

Naast onderzoeker ziet Feringa zichzelf vooral als docent. Hij benadrukt graag het belang van goed onderwijs. Tijdens zijn reis naar Stockholm om de Nobelprijs in ontvangst te nemen, bezocht hij een basis- en middelbare school om kinderen te vertellen over moleculen en wat je er allemaal mee kunt bouwen. Feringa ziet schoolkinderen als dé doelgroep om enthousiasme voor wetenschap aan te wakkeren. Feringa’s eigen fascinatie voor de chemie begon dankzij zijn scheikundeleraar: ‘Hij was een goede docent die niet alleen heel boeiend over het vak vertelde, maar ook een link legde naar toepassingen. Hij toonde het verband tussen chemie en medicijnen, kleurstoffen, maar ook auto’s.’

Nobelprijs

Ben Feringa is sinds 1988 hoogleraar scheikunde aan de RUG. Voor zijn ontdekking in 1999 van de ‘moleculaire motor’, een door licht voortgedreven roterend molecuul, ontving hij in 2016 de Nobelprijs voor Scheikunde. Feringa deelt de prijs met de Fransman Jean-Pierre Sauvage en de Brit Sir James Fraser Stoddart.

Laatst gewijzigd:14 april 2020 14:56