Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Zes RUG-onderzoekers ontvangen elk een Vidi-beurs van 800.000 euro

30 mei 2017

NWO heeft aan 89 ervaren onderzoekers ieder een Vidi-financiering van maximaal 800.000 euro toegekend. Zes hiervan doen hun onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hiermee kunnen zij een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en zelf een onderzoeksgroep opzetten.

NWO

De zes Vidi-laureaten zijn: dr. I.H. Jonker, dr.J.T.M.L. Paridaen, dr. A. Zhernakova en dr.ir. M.H. Oosterveer van het UMCG, dr. S. Trenn van het Johann Bernoulli Institute for Mathematics and Computer Science en Dr. P.D. Meerburg van het Van Swinderen Institute for Particle Physics and Gravity. Zij gaan onderzoek doen naar genetica, veroudering, hoogspanningsnetwerken, moedermelk, de oerknal en suikerstofwisseling. Met een Vidi-beurs kunnen onderzoekers tot 5 jaar onderzoek doen. De Vidi-beurzen worden jaarlijks door NWO toegekend.

Dr. I.H. (Iris) Jonker, UMCG, Genetica: Kleine veranderingen, grote gevolgen
Auto-immuunziekten worden deels veroorzaakt door kleine genetische foutjes in patiënten. Echter, hoe foutjes in het DNA auto-immuunziekten kunnen veroorzaken is niet duidelijk. Daarom wil Iris bepalen wat voor consequenties deze foutjes hebben. Kennis over de link tussen genetica en auto-immuunziekten zal nieuwe behandelstrategieën voor deze ziekten openbaren.

Dr. J.T.M.L. (Judith) Paridaen, UMCG, Verouderingsbiologie: De individualiteit van stamcellen
Stamcellen maken alle celtypes in ons lichaam aan. Hiertoe ondergaan ze celdelingen, waarin verschillende dochterceltypes worden aangemaakt. Het aantal en type van de dochtercellen varieert tussen stamcellen onderling. Om de samenstelling van dochtercellen beter te kunnen voorspellen, gaat de onderzoeker bekijken hoe individuele stamcellen de uitkomst van hun delingen bepalen.

Dr. S. (Stephan) Trenn, Johann Bernoulli Institute for Mathematics and Computer Science: Analysis and Control of Switched Differential Algebraic Equations
Het loskoppelen van hoogspanningslijnen leidt tot grote vonken (lichtbogen) op de stroomonderbrekers. Het optreden van dergelijke vonken op verkeerde tijdstippen en plaatsen kan desastreuze gevolgen hebben. Door hoogspanningsnetwerken te modelleren met de nieuwe modelklasse van geschakelde differentiaal-algebraïsche vergelijkingen kan het optreden van dergelijke vonken worden beschreven, geanalyseerd en voorkomen.

Dr. A. (Alexandra) Zhernakova, UMCG, Genetica: Moedermelk als de ontbrekende schakel tussen moeders en hun baby’s gezondheid
Moedermelk kan een belangrijke rol spelen in het vaststellen van de darmflora van baby’s. Hier zal de onderzoekster de microbiota van moedermelk bestuderen, de voedings- en maternale factoren die invloed hebben op haar samenstelling, het effect van moedermelk bacteriën op de ontwikkeling van darmflora bij baby’s en het verband hiervan met de gezondheid van de baby.

Dr.ir. M.H. (Maaike) Oosterveer , UMCG, Voeding/ Fysiologie: Suiker, een kickstart voor kanker
Stofwisselingsziekten kunnen kanker veroorzaken. De onderzoeker heeft ontdekt dat een ontregelde suikerstofwisseling de celdeling verstoort, waardoor het risico op kanker sterk toeneemt. In dit onderzoek bestudeert ze hoe de verstoorde celdeling ontstaat en op welke manier dit proces kan worden hersteld zodat kanker voorkomen wordt.

Dr. P. D. (Daan) Meerburg, Kapteyn-VSI, Ster-en-natuurkunde: Het Kosmisch Lab
Vlak na de oerknal waren de condities in ons heelal extreem wat het mogelijk maakt een unieke kijk te geven in de fundamentele werking van de natuur. Met behulp van nieuwe methodes die optimaal gebruik maken van Big Data, gaan de onderzoekers op zoek naar bewijs voor nieuwe fysica.

Vernieuwingsimpuls
Vidi is gericht op ervaren onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. Vidi maakt samen met de Veni- en Vici-beurzen deel uit van de Vernieuwingsimpuls van NWO. Binnen de Vernieuwingsimpuls zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheid gedreven en vernieuwend onderzoek. NWO selecteert onderzoekers op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.

In totaal dienden in deze Vidi-ronde 590 onderzoekers een ontvankelijk onderzoeksproject in voor financiering. Daarvan zijn nu 89 gehonoreerd. Dat komt neer op een honoreringspercentage van 15%. In het online overzicht met toekenningen, ronde 2016 staan de namen van alle laureaten en korte samenvattingen van hun onderzoeksprojecten (Nederlands en Engels).

Laatst gewijzigd:04 december 2020 14:16