Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Strategisch partnerschap met Universidad Autónoma de México

Gezamenlijk PhD-programma gestart en dependance RUG geopend aan UNAM
06 maart 2017

Een delegatie van zeven Groningse onderzoekers onder leiding van Rector Magnificus Elmer Sterken was van 27 februari tot 1 maart te gast aan de Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Sterken en zijn collega Enrique Graue van de UNAM ondertekenden tijdens het bezoek een overeenkomst die de gemeenschappelijke begeleiding van promovendi regelt en PhD-studenten de gelegenheid biedt een dubbele graad te verwerven. Het gezamenlijke PhD-programma kan worden gevolgd in elk vakgebied dat aan beide universiteiten wordt aangeboden.

Daarnaast zal de RUG een kantoor openen op de UNAM-campus – dit is een mogelijkheid die de UNAM geselecteerde instellingen biedt. Het RUG kantoor heeft als doel de samenwerking en uitwisseling van zowel studenten als medewerkers te bevorderen.

Rector Graue benadrukte het belang van een goede verstandhouding tussen Mexico en Europa, vooral gezien de recente ontwikkelingen in de Verenigde Staten.

De UNAM en de RUG hebben sinds 2010 een samenwerkingsverband op verschillende niveaus, met uitwisseling van studenten, samenwerking bij onderzoek, gezamenlijke begeleiding van studenten en gemeenschappelijke deelname aan diverse EU-projecten.

De Faculteit Geneeskunde van de UNAM en het UMCG hebben een belangrijke rol gespeeld in de totstandkoming van het strategische partnerschap tussen de UNAM en de RUG, dat inmiddels ook de sociale wetenschappen, geesteswetenschappen, en natuurwetenschappen omvat.

In de delegatie die de UNAM bezocht waren de Faculteiten Letteren, Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, Science & Engineering, Godgeleerdheid & Godsdienstwetenschap en het UMCG vertegenwoordigd.

In de loop van de komende weken zal gedetailleerde informatie beschikbaar gesteld worden met betrekking tot de praktische uitvoering en de voorwaarden voor deelname aan het PhD programma.

Laatst gewijzigd:14 april 2020 11:31