Skip to ContentSkip to Navigation
About us Latest news News News articles

Onderzoek naar de motieven en beweegredenen van vo-scholen naar soort brugklas

31 januari 2017

In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is door onderzoekers van het GION Onderwijs/Onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen een kortdurend onderzoek uitgevoerd naar de verschillende manieren waarop scholen voor voortgezet onderwijs de onderbouw hebben ingericht. In de eerste deelstudie is een online vragenlijst verstuurd naar de onderbouwcoördinatoren van alle scholengemeenschappen in Nederland die meerdere onderwijsniveaus aanbieden. In totaal hebben 97 scholengemeenschappen aan het onderzoek deelgenomen. Uit het onderzoek bleek dat de huidige inrichting van de onderbouw van scholengemeenschappen sterk varieert en dat ook de beweegredenen en motieven om de onderbouw op een bepaalde manier in te richten uiteenlopen. De keuze om de onderbouw op een bepaalde manier in te richten (met alleen homogene klassen, met alleen heterogene klassen of met een combinatie van beide) wordt gebaseerd op de pedagogisch-didactische visie van de scholen, en de daarmee samenhangende ideologie om (een deel van de) leerlingen juist wel of niet heterogeen te groeperen. Kansen bieden aan leerlingen staat voor de scholen centraal, zij het door direct op het best passende niveau onderwijs aan te bieden, of juist door determinatie één of twee jaar uit te stellen. Er bestaan uiteenlopende opvattingen over welk soort inrichting van de onderbouw zou moeten volgen uit dit streven om de beste kansen te bieden. De scholen streven naar dezelfde doelen, maar kiezen voor een verschillende aanpak.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hanke Korpershoek (h.korpershoek@rug.nl) of Harm Naayer (h.m.naayer@rug.nl).

Laatst gewijzigd:23 oktober 2018 09:48
Deel dit Facebook LinkedIn

Meer nieuws

  • 05 maart 2025

    Vrouwen in de wetenschap

    De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.

  • 16 december 2024

    Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’

    Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. In de podcast gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden...

  • 10 juni 2024

    Om een wolkenkrabber heen zwermen

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...