Skip to ContentSkip to Navigation
About us Latest news News News articles

Onderzoek naar de motieven en beweegredenen van vo-scholen naar soort brugklas

31 januari 2017

In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is door onderzoekers van het GION Onderwijs/Onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen een kortdurend onderzoek uitgevoerd naar de verschillende manieren waarop scholen voor voortgezet onderwijs de onderbouw hebben ingericht. In de eerste deelstudie is een online vragenlijst verstuurd naar de onderbouwcoördinatoren van alle scholengemeenschappen in Nederland die meerdere onderwijsniveaus aanbieden. In totaal hebben 97 scholengemeenschappen aan het onderzoek deelgenomen. Uit het onderzoek bleek dat de huidige inrichting van de onderbouw van scholengemeenschappen sterk varieert en dat ook de beweegredenen en motieven om de onderbouw op een bepaalde manier in te richten uiteenlopen. De keuze om de onderbouw op een bepaalde manier in te richten (met alleen homogene klassen, met alleen heterogene klassen of met een combinatie van beide) wordt gebaseerd op de pedagogisch-didactische visie van de scholen, en de daarmee samenhangende ideologie om (een deel van de) leerlingen juist wel of niet heterogeen te groeperen. Kansen bieden aan leerlingen staat voor de scholen centraal, zij het door direct op het best passende niveau onderwijs aan te bieden, of juist door determinatie één of twee jaar uit te stellen. Er bestaan uiteenlopende opvattingen over welk soort inrichting van de onderbouw zou moeten volgen uit dit streven om de beste kansen te bieden. De scholen streven naar dezelfde doelen, maar kiezen voor een verschillende aanpak.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hanke Korpershoek (h.korpershoek@rug.nl) of Harm Naayer (h.m.naayer@rug.nl).

Laatst gewijzigd:23 oktober 2018 09:48
Deel dit Facebook LinkedIn

Meer nieuws

  • 06 juni 2025

    India-Nederland Hydrogen Valley Fellowship-programma aangekondigd

    Ter gelegenheid van Wereldmilieudag op 5 juni 2025 maakten het Indiase ministerie van Wetenschap en Technologie en de RUG gisteren de start bekend van een partnerschap voor het Hydrogen Valley Fellowship-programma. Dit programma biedt getalenteerde...

  • 24 maart 2025

    RUG 28e in World’s Most International Universities 2025 ranglijst

    De Rijksuniversiteit Groningen is door Times Higher Education gerangschikt op de 28e plek in de World’s Most International Universities 2025 ranglijst. Daarmee laat de RUG instellingen als MIT en Harvard achter zich. De 28e plek betekent een stijging...

  • 05 maart 2025

    Vrouwen in de wetenschap

    De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.