Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Lifelines NEXT: Groot onderzoek naar gezondheid van zwangere vrouwen en hun (on)geboren kind

12 oktober 2016

Het UMCG en Lifelines zijn 1 oktober gestart met Lifelines NEXT: een groot en uniek onderzoek onder 1.500 zwangere vrouwen en hun kind, tijdens en na de zwangerschap. Doel van het  onderzoek is een verklaring te vinden waarom de ene mens in de loop van zijn leven een chronische ziekte krijgt en de andere niet. Wetenschappers van het UMCG gaan binnen Lifelines NEXT op zoek naar oorzaken die in het begin van het leven liggen.

Eerder onderzoek wijst uit dat de basis voor gezondheid van het kind al tijdens de zwangerschap en in de eerste levensjaren wordt gelegd, maar er zijn nog veel vragen hoe dat precies zit. Wat krijg je van je ouders mee en wat krijg je mee vanuit leefstijl en omgeving. Eén van de belangrijk aandachtspunten is de ontwikkeling van het afweersysteem van de baby.

Lifelines NEXT, een onderzoek van de afdelingen Verloskunde, Kindergeneeskunde en Genetica van het UMCG in samenwerking met Lifelines, gaat de komende twee jaar 1.500 zwangere Lifelines-deelnemers en hun toekomstige kinderen volgen vanaf de derde maand van de zwangerschap tot 1 jaar na de geboorte. Moeder en kind worden gevolgd door biomateriaal (o.a. bloed, ontlasting en moedermelk) te verzamelen en vragenlijsten in te vullen over o.a. de leefsituatie, gezondheid, leefstijl, voeding en relatie moeder - kind. Over de moeder en de rest van de familie is daarnaast al veel informatie bekend in Lifelines.

Inmiddels is het onderzoek gestart in de provincie Groningen. Op 1 november volgt de provincie Friesland en 1 december de provincie Drenthe. Aanmelding kan tot en met de 12de week van de zwangerschap en kan door de zwangere Lifelines-deelneemster zelf via het Lifelines servicebureau óf via de verloskundige, gynaecoloog of huisarts.

Bron: nieuwsbericht UMCG

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:43