Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Esmé van den Boom nieuwe huisdichter RUG

30 augustus 2016
Esmé van den Boom (foto: Reyer Boxem)

Esmé van den Boom (23) is de nieuwe huisdichter van de Rijksuniversiteit Groningen. De masterstudent Writing, Editing and Mediating imponeerde de jury met haar “intieme, ingetogen gedichten” die ritmisch en taalkundig sterk zijn en verrassend mooie beelden bevatten. Zij is de zeventiende huisdichter van de RUG en volgt Philip Rozema op.

In het winnende gedicht ‘Outline: Collecties’ schrijft Esmé van den Boom over de vernieuwde universiteitsbibliotheek en over de vraag hoe studenten in het digitale tijdperk kennis verwerven en hun identiteit bij elkaar moeten sprokkelen. De nieuwe huisdichter wil studenten met haar gedichten uitdagen tot een andere manier kijken en denken. “Poëzie moet vertellen hoe het echt voelt om een mens te zijn, zeker nu je online vooral de twee dimensies van een zo gunstig mogelijke profielfoto projecteert.”

Esmé van den Boom is al enkele jaren literair actief, als dichter en als singer-songwriter onder de artiestennaam ‘Mees’. Zo stond zij onder andere op het festival Dichters in de Prinsentuin en werkte ze mee aan het project Poetsvrouwen van de Poëziemarathon 2016. Zij was voorzitter van Literair Dispuut Flanor en redactielid van de Poëziemarathon en is studentlid van de Commissie Gastschrijverschap van de RUG.

De jury, bestaand uit Sanne Parlevliet (voorzitter), Marleen Nagtegaal, Ronald Ohlsen en Philip Rozema, heeft er het volste vertrouwen in dat het werk van de nieuwe huisdichter studenten zal aanspreken en dat ze zal slagen in haar missie: lezers een ander kijken bieden op de universiteit, het studentenleven en vooral het leven zelf.

Esmé van den Boom heeft maandag 5 september haar debuut als huisdichter tijdens de opening van het Academisch Jaar in de Martini Kerk. Het komend collegejaar schrijft ze gedichten voor de website van de RUG en treedt ze op bij talrijke evenementen.

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:41