Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Negen Vidi-beurzen voor RUG/UMCG

13 mei 2016

NWO heeft aan negen onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het Universitair Medisch Centrum Groningen een Vidi-beurs toegekend. De beurzen zijn bedoeld om een eigen, vernieuwende onderzoekslijn te ontwikkelen en zelf een onderzoeksgroep op te bouwen. Een Vidi-beurs bedraagt maximaal 800.000 euro.

Vidi is gericht op ervaren onderzoekers die na het promoveren al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. Met een Vidi kunnen zij vijf jaar lang onderzoek doen. NWO selecteert de Vidi-laureaten op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting. Landelijk werden in deze ronde 87 van de 572 aanvragen gehonoreerd.

Toegekende Vidi-projecten RUG en UMCG

• Dr. Katalin Barta: Waardevolle chemicaliën uit lignine-afval

Lignine is de grootste duurzame bron van geurstoffen op aarde. Echter, de chemische omzetting ervan is een forse uitdaging. Dit onderzoek ontwikkelt methoden om de stevige structuur van lignine te af te breken en deze aromatische bio-polymeer om te zetten in waardevolle chemicaliën.
    Recente video over onderzoek Barta: Doorbraak naar duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen en chemicaliën?

• Dr. Arnold Boersma: Hoe vol is een cel?
    We weten niet hoe vol de cel is, terwijl deze parameter effect heeft op verscheidene processen en de basis kan vormen voor ziektes. De onderzoekers gaan deze moleculaire drukte in de cel in kaart brengen.
Martin Witte
  • Dr. Martin Witte: Moleculair gereedschap voor fosfolipases
    Enzymen die het fosfolipide celmembraan modeleren spelen een belangrijke rol bij het doorgeven van signalen en het vormen van organellen. Het onderzoek richt zich op het ontwikkelen van moleculair gereedschap dat gebruikt kan worden om deze processen te bestuderen.
Emar Maier
  • Dr. Emar Maier: De taal van verhaal en verbeelding
    De krant lees je met andere ogen dan een roman. Van een krantenartikel verwacht je ware uitspraken over bestaande individuen, terwijl je bij Harry Potter ook wel weet dat tovenaars niet bestaan. In dit project ontwikkelen filosofen en taalwetenschappers een theorie om het fundamentele verschil tussen verhalen en alledaags taalgebruik te doorgronden.
  • Prof.dr. Floor Rink: Het controleren van topbestuurders: intern of extern?
    Tegenwoordig wordt de besluitvorming van topbestuurders streng gecontroleerd. Maar controles leiden vaak niet tot het gewenste resultaat. Dit roept de vraag op wie het meeste invloed op bestuurders uitoefent: interne of externe toezichthouders?
    Recente video over onderzoek Rink: Diversiteit binnen organisaties
  • Dr. Susanne Scheibe: Hoe ouder hoe beter?

Mensen moeten steeds langer doorwerken. Hoe goed zijn ze daarop voorbereid? In dit project onderzoeken wetenschappers hoe emotionele veranderingen bij het ouder worden de ervaringen op het werk beïnvloeden en hoe zij beïnvloed worden door de ervaringen op het werk. Ook onderzoeken zij of oudere werknemers over emotionele hulpbronnen beschikken waardoor zij efficiënt werken.

• Prof. dr. Sarthak Misra: SAMURAI (Steering Actuated Probes for Targeted Interventions)
    Sondes worden vaak in de diagnostiek gebruikt en voor de afgifte van medicijnen. Deze doorgaans starre instrumenten missen vaak hun doel, hetgeen resulteert in complicaties. SAMURAI zal flexibele, robotisch aangestuurde sondes ontwikkelen die lastige locaties in het lichaam kunnen bereiken, waardoor zowel het patiëntcomfort als de klinische resultaten worden verbeterd.
    Ga voor meer informatie naar www.surgicalroboticslab.nl
Guido Krenning
  • Dr. Guido Krenning: Identiteitscrisis in een falend hart
    Hartfalen wordt veroorzaakt door verlittekening van het hart. Cellen uit de bloedvaten van het hart dragen bij aan deze verlittekening door een verandering van identiteit. De onderzoekers hebben een eiwit gevonden dat deze identiteitswisseling door bloedvatcellen remt. De onderzoekers gaan kijken of activatie van dit eiwit hartfalen kan stoppen.
Morris Swertz
  • Dr. Morris Swertz: Scalable ‘big data’ methods towards personalized genome diagnostics
    Nieuwe ‘NGS’ technieken kunnen alle DNA-variaties nu in één keer meten. Helaas blijven diagnoses achter want genetische labs verdrinken in al deze data; vroeger werd maar één gen per keer getest. Dit project ontwikkelt patiëntgeoriënteerde technieken om sneller en beter schadelijke mutaties te vinden voor ‘personalized whole genome’ diagnostiek.
Laatst gewijzigd:24 maart 2023 10:32