Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

21 Veni-subsidies voor RUG en UMCG

20 juli 2015

21 Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het Universitair Medisch Centrum Groningen krijgen van NWO een Veni-subsidie in het kader van de Vernieuwingsimpuls. Veni-subsidies zijn bestemd voor jonge, pas gepromoveerde wetenschappers met een opvallend en origineel talent voor vernieuwend onderzoek.

Veni-onderzoekers krijgen in totaal maximaal 250.000 euro over een periode van drie jaar. De Vernieuwingsimpuls kent drie subsidievormen: naast de Veni-subsidies worden jaarlijks ook Vidi-subsidies (voor ervaren postdocs) en Vici-subsidies (voor senior-onderzoekers) verstrekt.

De nieuwe Groningse Veni’s zijn:

• Descartes op de proef gesteld: tegengeluiden in de Gouden Eeuw
    Dr. H.T. (Han Thomas) Adriaenssen (m), RUG – Filosofie
    In de zeventiende eeuw braken Descartes en zijn volgers met het Middeleeuwse wereldbeeld. Maar hun pogingen tot vernieuwing werden permanent op de proef gesteld door conservatieve denkers. Dit project onderzoekt hoe zij uitdagingen formuleerden voor nieuwe theorieën, en zo een belangrijke bijdrage leverden aan filosofische ontwikkelingen in de Gouden Eeuw.
  • Fighting multidrug-resistant bacteria
    Dr. A. A. (Andreas) Bastian (m) RUG - Faculty of Science and Engineering (formerly known as the Faculty of Mathematics and Natural Sciences)
    De toename van bacteriële resistentie tegen antibiotica en het feit dat de ontwikkeling van antibiotica bedrijfseconomisch onaantrekkelijk is, veroorzaken een bedreiging voor patiënten die geïnfecteerd zijn met multidrugresistente bacteriën. Het voorgestelde onderzoek richt zich op de ontdekking van kandidaatmedicijnen die resistentie tegen carbapenems, de laatste redmiddelen tegen bacteriën, omzeilen.
  • Hoe het brein ingewikkelde vraagstukken oplost
    Dr. J.P. (Jelmer) Borst (m), RUG – Artificial Intelligence
    In dit project wordt een simulatie gemaakt van hoe mensen ingewikkelde vraagstukken – zoals een algebra-opgave – verwerken in hun brein. Om de informatieverwerking van het brein te begrijpen gebruiken de wetenschappers twee nieuwe analysemethoden. Een dergelijke simulatie kan helpen om mensen beter te trainen in het oplossen van dit soort vraagstukken.
  • De rol van verwachtingen in economische modellen
    Dr. J. R. (Jochem) de Bresser (m), RUG – economie, econometrie en financiering
    Verwachtingen over lonen, gezondheid en levensduur spelen een centrale rol in economische modellen van arbeidsaanbod en spaargedrag. Echter, economen hebben die verwachtingen tot nu toe benaderd met hun eigen voorspellingen op basis van beschikbare gegevens. In dit onderzoek verrijk ik economische modellen met de daadwerkelijke verwachtingen die mensen koesteren.
  • Tourism in Conflict Places: A Study of the Emotional Dynamics of Dark Tourism in the Palestinian West Bank
    Dr. D.M. (Dorina Maria) Buda (v), RUG – Culturele Geografie
    ‘Duister toerisme’ verwijst naar toerisme in gebieden waar conflicten en wreedheden plaatsvinden. In dit project onderzoek ik hoe de emotionele en affectieve dynamiek tussen toeristen en lokale stakeholders de identiteit van conflictgebieden vormgeeft. Hierbij richt ik mij op toeristische ervaringen op de Palestijnse Westelijke Jordaanoever.
  • Ongewone vertellers in hedendaagse fictie
    Dr. M. (Marco) Caracciolo (m), RUG – Literatuurwetenschap
    Waarom waarderen we romans die verteld worden door een psychopaat? Dit project onderzoekt hoe hedendaagse lezers omgaan met de ‘ongebruikelijkheid’ van dit soort vertellers; het identificeert een breed scala aan interpretatieve strategieën die lezers gebruiken in hun omgang met de cognitieve en ethische afstand tussen henzelf en fictieve personages.
  • Analyseren van ‘big data’ ter verbetering van gepersonaliseerde behandeling van kankerpatienten
    Dr. R. (Rudolf) S.N. Fehrmann (m), UMC Groningen –Oncologie
    Ik ga op zoek naar genetische afwijkingen, genen en biologische routes die verantwoordelijk zijn voor tumorgedrag en therapierespons. Dit zal helpen om te komen tot nieuwe kankertherapieën en gepersonaliseerde behandeling.
  • Nieuwe peptides voor food, farma en functionele materialen
    P.W.J.M. (Pim) Frederix (m), RUG - Institute for Biomolecular Sciences and Biotechnology
    Recente ontwikkelingen op het gebied van computertechnologie maken het nu mogelijk om biomaterialen te ontdekken door middel van simulaties. Zo kunnen onderzoekers biologisch afbreekbare kleine eiwitten (peptides) vinden die spontaan nano-structuren vormen. Dit kan toegepast worden in cosmetica, voedingsmiddelen of biomedische industrie voor een betere textuur zonder niet-natuurlijke additieven.
  • Te ‘dik’ om te eten
    Dr. K.A. (Klaske) Glashouwer (v), RUG – Klinische Psychologie
    Anorexia nervosa patiënten eten te weinig en zijn vaak ontevreden met hun lichaam. Ik onderzoek een nieuwe behandeling voor lichaamsontevredenheid bij mensen met anorexia. Op basis hiervan zal ik testen óf en hóe lichaamsontevredenheid leidt tot voedselrestrictie.
  • Hoe beïnvloeden veroudering en sociaal gedrag elkaar?
    Dr. M. (Martijn) Hammers (m), RUG – Faculty of Science and Engineering
    Ouders die geassisteerd worden door familieleden hoeven zelf minder te investeren in het ouderschap. De onderzoeker bepaalt of deze assistentie de veroudering van de ouders vertraagt in een wilde populatie dieren. Vervolgens worden wiskundige modellen ontwikkeld om de invloed van veroudering op sociaal gedrag te voorspellen.
  • Structure, function and mechanism of Pnu type transporters
    Dr. M. (Michael) Jaehme (m), RUG - Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute
    Dit voorstel richt zich op de fundamentele vraag hoe bacteriële cellen vitamines opnemen. Kennis van dit proces kan gebruikt worden om aangrijpingspunten voor nieuwe antibiotica te vinden, en om nieuwe productiemethoden voor high-value chemicals te ontwikkelen.
  • Epigenetica van afweercellen in de hersenen
    Dr. S.M. Kooistra (v), RUG, Dept. Neuroscience
    Microglia cellen vormen het immuunsysteem van de hersenen en beschermen het brein tegen infecties en hersenschade. Verstoorde microglia activiteit is betrokken bij ziektes van het brein, waaronder neurodegeneratieve aandoeningen en cognitieve stoornissen. In dit onderzoek wordt de verstoring van microglia functies onderzocht op epigenetisch niveau met als einddoel het ontwikkelen van interventies.
  • Verhoogd risico op verstopte kransslagaders bij bloedstollingsafwijkingen
    Dr. B.K. (Khan) Mahmoodi (m), UMCG / St. Antonius Ziekenhuis Nieuwegein - Cardiologie
    De onderzoeker veronderstelt dat erfelijk versterkte bloedstolling, welke de kans op stolselvorming in de aderen vergroot, ook een belangrijke rol spelen in het optreden van hartaanvallen en het dichtgaan van omleidingen van de kransslagaders.
  • Taal leren van voorspelling
    Dr. J.C. (Jacolien) Van Rij-Tange (v), RUG – Taalkunde
    Waar voornaamwoorden zoals 'hij' of 'zij' naar verwijzen verandert van zin tot zin. Dit project past de leertheorie van Rescorla en Wagner toe op de verwerving van voornaamwoorden. Het centrale idee van deze theorie is dat kinderen leren van foute voorspellingen. Het project combineert experimenten, corpusonderzoek en computationeel modelleren.
  • Occasionalism and the secularization of early modern science: Understanding the dismissal of divine action during the scientific revolution
    Dr. A. (Andrea) Sangiacomo (m), RUG – Filosofie
    In de zeventiende eeuw was de wetenschap nog theologisch gefundeerd, in de achttiende eeuw ogenschijnlijk niet meer. Waarom vond deze verandering plaats? Dit project onderzoekt hoe de secularisering van de wetenschap werd gestimuleerd door de reacties van enkele natuurfilosofen op de "occasionalistische" stelling dat God voortdurend in de natuur ingrijpt.
  • Vroeg historische akkerbouw in het moeras
    Dr. M. (Mans) Schepers (m), RUG – Archeologie
    Veel archeologen denken dat akkerbouw in natte gebieden problematisch was. Toch worden bij opgravingen in het terpengebied akkerlagen aangetroffen, evenals een breed scala aan gewassen. In dit project wordt met behulp van plantenresten uit dit kweldergebied, gecombineerd met experimenteel onderzoek, aangetoond dat akkerbouw hier zonder inpoldering mogelijk is.
  • The web that was
    Dr. M. (Michael) Stevenson (m), RUG – Media studies
    Facebook, Google, Youtube: we gebruiken het web dagelijks, maar weten weinig over hoe het zich ontwikkeld heeft. Dit onderzoek analyseert de webgeschiedenis via de programmeertaal Perl. Het geeft inzicht in de economische, culturele en technologische ontwikkelingen van het historische web en daarmee input voor de ontwikkeling van het toekomstige web.
  • Spreading Fertile Ideas - Social Network Influences on Having Children
    Dr. G. (Gert) Stulp (m), RUG - Sociologie
    De sterke daling van het geboortecijfer in de 20e eeuw is vermoedelijk mede te verklaren door de invloed van sociale interacties. Het voorstel beoogt langlopende dataverzameling van netwerken en kinderkeuzes in twee populaties met sterk verschillende geboortecijfers. Recent ontwikkelde analysemethoden worden gebruikt om mogelijke netwerkinvloeden op kinderkeuze aan te tonen.
  • De kunst van het overtuigen
    Dr. S. (Susanne) Täuber (v), RUG - Human Resource Management & Organizational Behaviour
    Het is belangrijk om mensen ervan te overtuigen gezond te leven, maar wat als goedbedoelde pogingen averechts werken? Als gezond zijn wordt gezien als een morele plicht, kan dit leiden tot defensief gedrag. Ik onderzoek de effecten van morele oordelen op de zelfredzame participatiesamenleving die we na streven.
  • Helse buren. Van ontruiming naar oplossing bij woonoverlast
    Mr. dr. M. (Michel) Vols (m), RUG – Rechtsgeleerdheid
    Veel mensen ondervinden woonoverlast. Verhuurders en rechters proberen de overlast aan te pakken met behulp van ontruiming. Dit is niet oplossingsgericht. Ontruiming kan pas laat worden ingezet, is duur en verplaatst problemen. In dit project wordt een alternatieve aanpak ontwikkeld waarbij slachtoffers eerder worden geholpen en overlastveroorzakers niet dakloos raken.
  • Het Griekse paleis van Helena van Troje
    Dr. C.W. (Corien) Wiersma (v), RUG – Archeologie
    In Griekenland (Ayios Vasilios) zijn resten gevonden van het paleis van koning Menelaüs en de schone Helena. Het urbanisatieproces van de paleisnederzetting wordt onderzocht door middel van geofysische en veld survey. De resultaten worden gebruikt voor het onderzoeken van de opkomst van Bronstijd paleisstaten, en de bescherming van de vindplaats.

Bron: persbericht NWO