Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Fotostripserie ondersteunt patiënten in gesprekken met huisarts

26 mei 2015
Fragment van een fotostrip

Donderdag 28 mei om 17:00 uur wordt in het Harmoniegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen de fotostripserie ‘Praten met je dokter’ gepresenteerd. RUG-promovenda Ruth Koops van ’t Jagt ontwikkelde in het kader van het Europese health literacy-project IROHLA de serie van zeven fotostrips. De fotostrips, die zowel digitaal als op papier verschijnen, behandelen zeven thema’s die regelmatig aan bod komen tijdens gesprekken van oudere patiënten met hun huisarts.

Koops van 't Jagt doet voor haar promotie onderzoek naar gezondheidscommunicatie voor ouderen met beperkte health literacy (gezondheidsvaardigheden). Dat zijn de vaardigheden van mensen om informatie over hun gezondheid te begrijpen en toe te passen, zodat ze zelf beslissingen over hun gezondheid kunnen nemen.

Zelfvertrouwen

Koops van ’t Jagt ontwikkelde en produceerde de strips samen met Ype Driessen van fotostrips.nl en acteurs van de Groningse theatergroep Het Derde Bedrijf. Het doel van de strips is om met ‘sociale scripts’ patiënten meer zelfvertrouwen te geven tijdens hun gesprekken met de huisarts. De thema’s van de strips zijn vastgesteld op basis van focusgroepdiscussies met oudere patiënten met verminderde health literacy (gezondheidsvaardigheden). De thema’s omvatten onder meer aandacht van de arts, voorbereiden op een consult, lastig taalgebruik en onzekerheid over medicijngebruik.

De digitale versies komen onder meer op de website oefenen.nl, het online startpunt voor iedereen die zijn basisvaardigheden wil verbeteren. De papieren versies zullen onder meer verspreid worden in wachtkamers van huisartsenpraktijken. De fotostrips verschijnen ook in het Engels, Duits, Italiaans en Hongaars en worden de komende tijd in verschillende onderzoeken getest.

• Ruth Koops van ’t Jagt
  • Irohla