Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Ondertekening intentieverklaring bestrijding taalachterstand in Groningen

Aanpak gebaseerd op het effectieve Amerikaanse taalprogramma ‘Success for All’
04 februari 2015

Op 4 februari jl. hebben vertegenwoordigers van de RUG/GION, de gemeente Groningen, de Hanzehogeschool en de schoolbesturen O2G2 (Openbaar Onderwijsgroep Groningen), VCOG (Vereniging Christelijke Schoolbesturen Groningen) en KOC (Stichting Katholieke onderwijscentrale Groningen) een intentieverklaring ondertekend om met elkaar de taalachterstanden van kinderen tegen te gaan. De aanpak is gebaseerd op het effectieve Amerikaanse programma 'Success for All'.

Success for All

In een vierjarig ontwikkel- en onderzoekstraject wordt het programma naar de Nederlandse context vertaald, ingevoerd op een aantal Groningse basisscholen en worden de effecten onderzocht. In Amerika, waar al ruim 2 miljoen kinderen het programma gevolgd hebben, lopen leerlingen ruim een half jaar voor op andere leerlingen die dit niet gebruiken. Het Groningse traject staat onder leiding van hoogleraar Onderwijskunde Roel Bosker.

Meer informatie over de Nederlandse versie van Success for All is te vinden op www.successforall-nederland.nl.

OOG TV: Stad investeert 1,4 miljoen in taalachterstand

Laatst gewijzigd:08 juli 2025 16:55
Deel dit Facebook LinkedIn

Meer nieuws

  • 30 juni 2025

    Wetenschap Werkt | RuimBaan voor statushouders

    Statushouders hebben vaak genoeg kennis en kunde maar niet de geschikte diploma’s of praktische handvatten om in Nederland aan een geschikte vaste baan te komen. Bovendien spelen culturele verschillen en verwachtingen een grote rol bij zowel...

  • 17 juni 2025

    Het brein als blokkentoren

    Al decennialang probeert Monicque Lorist, hoogleraar cognitieve neuropsychologie, te ontrafelen hoe het menselijk brein werkt. Wat beïnvloedt ons denken? Wat gebeurt er als we moe zijn, of ouder worden? “Er is nog zo veel wat we niet weten. Vragen...

  • 16 juni 2025

    Wetenschap Werkt | Druk & Dwars

    Nogal wat kinderen vertonen energiek en eigenzinnig gedrag dat niet past bij de eisen van onze samenleving. Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers willen daarom graag handvatten om ermee om te gaan, zonder gelijk het hulpverleningscircuit...