Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nederlandse brandganzen hebben een actiever immuunsysteem dan soortgenoten in het Noorden

18 december 2014

Vogeltrek is een imposant verschijnsel. Maar waarom vogels vaak grote afstanden afleggen van en naar hun broedgebied in hoog-noordelijke streken is nog lang niet opgehelderd. Er is geopperd dat de vogels profiteren van het langere daglicht, of dat er in het noorden minder roofdieren zijn. Onderzoekers van de Rijksuniversiteit te Groningen en Vogeltrekstation NIOO-KNAW hebben een nieuwe verklaring ontdekt.

Ze onderzochten brandganzen die op Spitsbergen broeden en maakten een vergelijking met vogels van dezelfde soort die niet trekken maar het hele jaar in Nederland blijven.

Brandganzen op de karige maar smetvrije toendra van Spitsbergen. Foto: Jouke Prop

Bezuinigen op immuunsysteem

De vogels op Spitsbergen bleken sterk te bezuinigen op hun afweersysteem (immuunsysteem), met name dat deel dat verantwoordelijk is voor de algemene weerstand tegen ziektes. Vermoed wordt dat dit kan omdat ziekteverwekkers in het noorden minder voorkomen dan bij ons.

Meer energie over voor voortplanting

Door minder in het afweersysteem te investeren houden de vogels meer energie over voor voortplanting en het vernieuwen van hun verenkleed. De vogels die in Nederland bleven broeden kenden deze luxe niet. Om zich te weren tegen ziekteverwekkers zoals vogelgriep bleef de activiteit van het afweersysteem gedurende de hele zomer het viervoudige van die van hun soortgenoten in het noorden. Vogels bleken zo in staat het afweersysteem aan te passen aan mogelijke risico's om een ziekte op te lopen.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Cecilia A. M. Sandström; email: c.a.m.sandstrom rug.nl; tel: 0655976246

Artikel:

Baseline immune activity is associated with date rather than with moult stage in the Arctic-breeding barnacle goose (Branta leucopsis)

Verschijnt in:

PLOS ONE: http://dx.plos.org/10.1371/journal.pone.0114812

Auteurs:

Cecilia A. M. Sandström ab, Jouke Propa, Henk van der Jeugd c, Maarten J. J. E. Loonen a

a University of Groningen, Arctic Centre, PO Box 716, 9700 AS Groningen, the Netherlands

b University of Groningen, Ocean Ecosystems, Nijenborgh 7, 9747 AG Groningen, the Netherlands

c Vogeltrekstation - Dutch Centre for Avian Migration and Demography (NIOO-KNAW), PO Box 50, 6700 AB Wageningen, the Netherlands

Laatst gewijzigd:19 maart 2020 13:42